CAST Nieuws

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes & trends in de schoenenbranche.

PODCAST#7 ‘Dienstbaar is het nieuwe goud’ – Bart Hooijer over ondernemen in een veranderende schoenenmarkt

PODCAST#7 ‘Dienstbaar is het nieuwe goud’ – Bart Hooijer over ondernemen in een veranderende schoenenmarkt

In de nieuwste aflevering van de podcastserie Textilia Talks spreken we met Bart Hooijer, commercieel directeur van Hooijer Footwear Group. In een openhartig gesprek deelt hij zijn visie op de uitdagingen in de schoenenbranche en het belang van service. Een samenvatting vind je hier.

“De schoenenmarkt is uitdagend, maar dat is eigenlijk altijd al zo geweest,” zegt Bart Hooijer in de nieuwe aflevering van Textilia Talks, opgenomen tijdens Preview Men. Hij is nuchter, gedreven en optimistisch – precies de eigenschappen die je nodig hebt om in een snel veranderende modewereld overeind te blijven.

Bart woont in het Twentse Lonneker, dichtbij het familiebedrijf in Oldenzaal. Samen met zijn vriendin en twee jonge kinderen combineert hij ondernemerschap met gezinsleven én Europese groeiambities. “Thuis heb ik er eigenlijk een bedrijf bij,” zegt hij lachend. Zijn vriendin werkt ook in het bedrijf op de marketingafdeling, wat het combineren van werk en privé net iets makkelijker maakt.

Strategie en groei: merken bouwen in eigen beheer
De Hooijer Footwear Group werkt met zowel distributiemerken als eigen merken, waaronder Lazamani, Toffel en Janssen. “Lazamani is een van onze belangrijkste merken. We doen alles zelf: van ontwerp tot marketing.” Die eigen regie biedt ruimte voor flexibiliteit en innovatie, ook nu traditionele schoenenwinkels verdwijnen. “We zien veel potentie in boutiques, vooral in de Benelux. In Duitsland zoeken we nieuwe kanalen via textielretailers.”

De recent geopende brandstore in Utrecht dient niet als commerciële pijler, maar als leerplek: “We testen daar welke modellen goed aanslaan bij de consument, zodat we onze klanten beter kunnen adviseren. De winkel hoeft geen winst te maken, kennis is het doel.”

Nieuwe merken en seizoensbalans
Met de toevoeging van Hunter speelt Hooijer in op een belangrijke behoefte: een sterk wintermerk. “We zijn zomergericht, maar we willen ook in de winter ons magazijn en team draaiende houden. Hunter is daarbij een mooie aanvulling.” Keen maakt volgens Bart overigens een opvallende slag naar wintercollecties, wat de positionering van het merk versterkt. Een opvallende uitspraak van Bart is de slogan waarmee het bedrijf 2025 in gaat: “Dienstbaar is het nieuwe goud.” Deze klantgerichte houding is volgens hem de sleutel tot toekomstbestendig ondernemen. “Alleen schoenen verkopen kan iedereen. Maar het verschil maak je met wat je eromheen biedt.”

Wil je meer weten over hoe een Twents familiebedrijf inspeelt op veranderingen in de markt, merken bouwt met visie en een internationale groeistrategie voert? Beluister dan nu de volledige aflevering van Textilia Talks met Bart Hooijer via Spotify of Apple Podcasts. 

Blijf op de hoogte van nieuwe afleveringen!
Wil je als eerste toegang tot de nieuwste afleveringen en bijbehorende artikelen? Volg ons op Spotifyen Apple podcast en schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Dan ben je altijd als eerste op de hoogte van nieuwe content. Wij kijken ernaar uit om onze passie voor mode, retail en innovatie met je te delen. Zie je bij Textilia Talks!


Luister de volledige podcast via onderstaande button:

LUISTER PODCAST

Bron: Textilia

Meer nieuws

Zoek een merk

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...