CAST Nieuws

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes & trends in de schoenenbranche.

PODCAST #24 “We begonnen met een rugzak in Ecuador” – het authentieke verhaal achter INTI Knitwear

PODCAST #24 “We begonnen met een rugzak in Ecuador” – het authentieke verhaal achter INTI Knitwear

Wat begon als een reis naar iets moois, groeide uit tot een succesvol modemerk met een sociaal hart. Tijdens de Preview-dagen in CAST spraken we met Anna en Anneloes van INTI Knitwear: over breiwerk, ondernemerschap en het bouwen van een merk dat trouw blijft aan zijn oorsprong. Een samenvatting van het open gesprek vind je hier.

INTI Knitwear werd in 1993 opgericht door Anna en haar partner. Met hun spaargeld reisden ze naar Ecuador, waar ze op een lokale markt breiwerk tegenkwamen dat hen meteen raakte. “We kochten wat truien en verkochten die op festivals in Nederland. We kregen zó veel positieve reacties dat we besloten er écht iets mee te doen.”

Na een eerste fase met ruwe pikwol schakelde INTI over op zachte, hypoallergene baby-alpaca uit Peru. Dat bleek een keerpunt. “We begonnen met eigen ontwerpen en het merk kreeg een eigen gezicht.” Inmiddels levert INTI aan meer dan 200 winkels in Nederland, België en Duitsland, met Duitsland als sterk groeiende markt.

Duurzaam vanaf de eerste steek
De kracht van INTI ligt in het unieke netwerk van 500 tot 700 breisters in Ecuador. “Ze breien vanuit huis, in hun eigen tempo, vaak al jarenlang. Sommigen werken al twintig jaar voor ons,” vertelt Anneloes. “We kennen ze allemaal persoonlijk. Als je iets met liefde maakt, zie je dat terug in het eindproduct.” Ieder kledingstuk wordt geleverd met een kaartje waarop staat wie het gemaakt heeft. Ook dat maakt INTI onderscheidend: het verhaal achter het product is tastbaar. “Voor het winkelpersoneel is dat goud waard,” zegt Anna. “Het maakt het verkopen persoonlijker en overtuigender.”

Niet trendvolgend, maar klantgericht
INTI staat bekend om zijn herkenbare, vrouwelijke stijl. Trends worden niet klakkeloos gevolgd, maar kleurkeuzes worden wel afgestemd op wat combineert met andere merken. “Vroeger deed ik gewoon wat ik mooi vond,” zegt Anna. “Nu denk ik ook mee met de winkelier: wat verkoopt goed, wat draagt fijn?”

Aan jonge ondernemers die ook willen bouwen aan een duurzaam modemerk, geven Anna en Anneloes een simpele maar krachtige boodschap mee: “Volg je hart. Ga goed om met de mensen waarmee je werkt. Als een product met plezier en respect is gemaakt, verkoopt het zichzelf. Dat voelen mensen.”

Duurzaamheid is geen marketingverhaal, maar zit in elke vezel van het merk. “Van de alpaca-producent tot het plakband op de verzenddoos: we kennen iedere stap,” vertelt Anneloes. “Dat maakt het echt en oprecht – en dat voelen klanten.” INTI Knitwear bewijst dat je met toewijding, een helder verhaal en echte relaties een modemerk kunt bouwen dat standhoudt, groeit én iets teruggeeft.

Luister Podcast

Bron: Textilia

Meer nieuws

Zoek een merk

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...