CAST Nieuws

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes & trends in de schoenenbranche.

PODCAST #25 Roy van den Bergh (Intersport) over ondernemen tussen traditie en transformatie

PODCAST #25 Roy van den Bergh (Intersport) over ondernemen tussen traditie en transformatie

Tijdens de CAST Preview-dagen schoof Roy van den Bergh, eigenaar van Intersport Roermond én conceptstore La Piola, bij ons aan de (podcast)tafel. Een gesprek over ondernemerschap, familie, tegenslagen en visie, met als rode draad: passie voor retail. Een samenvatting van het gesprek vind je hier.

“Ik ben de vijfde generatie in ons bedrijf,” vertelt Roy vol trots. “We bestaan sinds 1861.” Dat is indrukwekkend, maar wat vooral opvalt is hoe natuurlijk het ondernemerschap hem afgaat. Als kind liep hij al mee naar inkoopvergaderingen, waar hij liever bij zat dan in de schoolbanken. “Het is me met de paplepel ingegoten. Verkopen, ondernemen; ik vind het nog steeds fantastisch.”

Zijn moeder was volgens hem dé drijvende kracht achter het familiebedrijf. “Zij was zakelijk sterk, scherp, en had gevoel voor timing. Mijn vader was er eigenlijk ingerold, maar zij maakte het verschil.” Dat gevoel voor timing en ondernemerschap is Roy niet vreemd. Hij nam het stokje over en bouwde het bedrijf uit tot een moderne retailorganisatie met meerdere concepten.

De geboorte van La Piola
In Roermond runt Roy niet alleen een Intersport Megastore van 4.500 vierkante meter (in ons nieuwste nummer lees je meer over deze winkel!), maar ook een damesconceptstore in het oudste pand van de stad. “Het idee ontstond uit een behoefte om iets nieuws te doen, naast sport. Ik wilde een winkel met sfeer, emotie en een persoonlijke touch.” Dat werd La Piola, een plek waar mode wordt gecombineerd met cadeauartikelen, interieuraccessoires én biologische wijnen.

De naam kwam tot hem tijdens een reis in Italië, aan tafel in Piemonte. “La Piola betekent: een plek waar mensen samenkomen om te eten, te drinken en te genieten van elkaars gezelschap. Dat is precies de sfeer die ik wilde creëren.”

De opening stond gepland voor maart 2020, een week voordat corona uitbrak. “We hadden net een paar ton geïnvesteerd, maar toen ging alles op slot.” Toch zette Roy door. “De winkel heeft inmiddels een vaste plek veroverd in Roermond. Een pareltje waar ik trots op ben.”

Kansen zien in plaats van bedreigingen
Opvallend is hoe Roy met tegenslagen omgaat. Toen hij hoorde dat Decathlon zich als buurman zou vestigen, voelde dat aanvankelijk als een bedreiging. “Ik heb zelfs geprobeerd het juridisch tegen te houden. Maar uiteindelijk zag ik: onze klant is een andere klant. Of een toekomstige klant. We vullen elkaar aan.”

Diezelfde nuchtere visie komt ook terug in zijn toekomstplannen. Zijn kinderen studeren nog, en of zij het bedrijf ooit overnemen is onzeker. “Als ze willen, sta ik ervoor open. Maar ik voel geen druk. Zolang ik het leuk vind, ga ik door. Ik ben 66, maar voel me nog steeds ondernemer.”

Roy runt het bedrijf samen met zijn partner Anita, die al 31 jaar met hem samenwerkt. “We halen het beste in elkaar naar boven. Zij doet nu veel van de inkoop en is echt mijn rechterhand.”

“Blijf bij jezelf en durf te kiezen”
Wat hij andere ondernemers meegeeft? “Blijf vooral jezelf. Natuurlijk moet je luisteren naar anderen, maar jij bent degene die de beslissing neemt. Je moet risico’s durven nemen. En áls het lukt, lach jij het hardst.”

Luister PodCAST

Bron: Textilia

Meer nieuws

Zoek een merk

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...