“Op een dag was mijn kantoor leeg,” begint Patrick. “Ik had net mijn bedrijf verkocht en een vriend vroeg: ‘Kom, we gaan fietsen, we hebben nog een zevende man nodig voor de wedstrijd in het dorp.’” Die dag werd het startschot voor wat nu Cycleur de Luxe is. Patrick raakte gefascineerd door de community rondom fietsen. “Al terugwandelend met de fiets in de hand, dacht ik: er is niemand die een sneaker heeft gemaakt voor fietsfans, zoals je bij andere sporten wel ziet.” Het idee liet hem niet meer los, en in 2011 lanceerde hij zijn eerste sneaker, geïnspireerd op historische Vlaamse fietsschoenen, maar dan op een sneakerzool.
Van sneaker naar complete lifestyle
Inmiddels is Cycleur de Luxe uitgegroeid tot een merk dat in zo’n 500 winkels in de Benelux ligt. “We zijn gestart met schoenen, maar tijdens corona hebben we de stap gezet naar een volledige textiellijn,” vertelt Patrick. “Nu kun je iemand van top tot teen aankleden.” De collectie bestaat uit alles van sneakers tot knitwear en t-shirts, met een sterke link naar de familieachtergrond in de vlas- en linnenindustrie. “Het begon als ondersteuning voor onze schoenen, maar is nu een volwaardige business geworden.”
Familiebedrijf met een creatieve twist
Sinds een paar jaar werkt ook Patricks dochter Elisa in het bedrijf. “Ze kwam thuis met kerst, zag mij in volle voorbereiding voor de beurzen en zei: “Kan ik niet helpen?” Elisa, met een achtergrond in marketing en een modeopleiding in Londen, stortte zich vol overgave op het creatieve deel. “Ze is verantwoordelijk voor kleuren, trends en de beleving rond het merk,” aldus Patrick. “We hebben vaak discussies: ik ben meer van de ‘velocouture’, zij wil soms de fiets vergeten in de storytelling. Maar die fiets blijft onze rode draad.”
De kracht van samenwerking
Patrick benadrukt het belang van een goed ecosysteem tussen merken en retailers. “Je hebt elkaar nodig. Merken hebben retailers nodig, en andersom. Het is een wisselwerking: ‘Retail is detail’, zeg ik altijd.” Cycleur de Luxe werkt met een breed netwerk van verkooppunten, van schoenenwinkels tot modezaken, en brengt zelfs limited editions uit voor exclusieve partners. “Distributie is dynamisch. Je moet zorgen dat je retailer geld verdient, en dat je samen groeit.”
Innovatie en toekomst
Met eigen productiefaciliteiten in Portugal, China en India blijft Cycleur de Luxe innoveren. “We ontwikkelen ook schoenen voor andere merken, zoals State of Art. Daarnaast zijn we bezig met experience showrooms, bijvoorbeeld in Parijs. Maar onze focus blijft het ondersteunen van retailers, niet het rechtstreeks verkopen aan de consument.”
Advies voor jonge ondernemers
Tot slot deelt Patrick een belangrijke tip: “De toekomst ligt in samenwerken. Alleen red je het niet. Bouw aan een ecosysteem, zoek partners en deel risico’s. Dan is er ontzettend veel toekomst in de retail.” Zijn advies is duidelijk: “Ga in gesprek met merken, denk samen na over de consument, en wees bereid om te delen. Zo bouw je aan een duurzame toekomst.”
Met zijn visie en ervaring laat Patrick zien dat passie, innovatie en samenwerking de sleutel zijn tot succes in de modebranche. Of je nu retailer bent of merk, uiteindelijk draait het om samen groeien. “We zijn samen bezig met producten vermarkten naar de consument. Daarvoor hebben we elkaar nodig. Het is een ecosysteem.”
Blijf op de hoogte van nieuwe afleveringen!
Wil je als eerste toegang tot de nieuwste afleveringen en bijbehorende artikelen? Volg ons op Spotify en Apple podcast en schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Dan ben je altijd als eerste op de hoogte van nieuwe content. Wij kijken ernaar uit om onze passie voor mode, retail en innovatie met je te delen. Zie je bij Textilia Talks!
LUISTER PODCAST
Bron: Textilia
PODCAST#20 Fietsen, familie en fashion: het verhaal achter Cycleur de Luxe
Tijdens de PREVIEW-dagen in CAST spraken we met Patrick Vanneste, de Belgische ondernemer achter het succesvolle lifestylemerk Cycleur de Luxe. In deze podcast aflevering vertelt Patrick openhartig over het ontstaan van zijn merk, de groei naar een volwaardig familiebedrijf en zijn visie op samenwerking in de modebranche. Een samenvatting lees je hier.