CAST Nieuws

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes & trends in de schoenenbranche.

PODCAST#17 “I did it my way”: 10 jaar Vivaz, ondernemen met lef en verbinding

PODCAST#17 “I did it my way”: 10 jaar Vivaz, ondernemen met lef en verbinding

In de eerste aflevering van het nieuwe seizoen Textilia Talks x CAST schuift Marije de Bruijn aan, eigenaresse van multi-brand store Vivaz in Schoonhoven. Ze viert dit jaar haar tienjarig jubileum en blikt samen met hoofdredacteur Gina Pesulima terug op een decennium vol groei, uitdagingen en vooral: verbinding met klanten. Dit artikel is een samenvatting van de podcast. Liever luisteren? Scroll naar beneden!

Marije nam tien jaar geleden de bestaande winkel over toen de vorige eigenaar noodgedwongen stopte. “Mijn man zei: we gaan dit doen. Inmiddels zijn we drie panden verder en vier keer zo groot,” vertelt ze. Toch bleef het bij één vestiging: “Ik geloof dat één winkel, waar je zelf veel aanwezig bent, de meeste gunfactor heeft. Mensen leren je kennen en komen daarvoor terug.”

Ondernemen is volgens Marije meer dan een baan: het is een levensstijl. “Je bent altijd met de winkel bezig. Zelfs op een feestje draag ik iets uit de winkel, want als iemand zegt: ‘Leuke outfit’, dan kan ik direct doorverwijzen.” Die betrokkenheid ziet ze als sleutel tot succes.

Het runnen van Vivaz doet ze op gevoel. Haar ondernemerslust zat er al vroeg in: van een achtergrond in de bouw en een bloemenwinkel tot haar huidige modezaak. “Spijt vind ik zinloos. Soms ga je keihard op je plaat, soms gaat het hartstikke goed. Je moet kansen zien én durven grijpen.” Een belangrijk onderdeel van haar succes is het team. Marije werkt samen met drie andere dames en doet veel aan personeelsbinding. “Ze krijgen veel vrijheid en ik beloon ze graag. Voor ons tienjarig bestaan gingen we met het hele team twee dagen naar Parijs.” Dat betaalt zich uit: het verloop is laag en klanten waarderen de vaste gezichten.

Het assortiment van Vivaz is breed: dames- en herenkleding, schoenen, tassen en cadeauartikelen. “We houden van net even anders, met aparte details. Maar doordat ik nu met een team inkopen doe, is het aanbod diverser geworden, met ook meer basics.” Cadeauartikelen gebruikt ze als bijverkoop en om de winkel laagdrempelig te maken. Verbinden met klanten zit in haar DNA. Ze organiseert regelmatig evenementen en vierde het jubileum groots. “Ik dacht: als ik 100 kaarten verkoop, is dat leuk. Uiteindelijk werden het er 225 en kwamen mensen uit het hele land. Dat vind ik het mooiste: die verbinding en gezelligheid. Natuurlijk is omzet belangrijk, maar het gevoel dat de winkel geeft is minstens zo waardevol.”

Haar ondernemersmotto vat het samen: “I did it my way. Eerst doen, dan denken. En altijd blijven proberen.” Met dat lef en die passie kijkt Marije vol vertrouwen naar de toekomst van Vivaz – wat die ook brengen mag.


Blijf op de hoogte van nieuwe afleveringen!
Wil je als eerste toegang tot de nieuwste afleveringen en bijbehorende artikelen? Volg ons op Spotify en Apple podcast en schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Dan ben je altijd als eerste op de hoogte van nieuwe content. Wij kijken ernaar uit om onze passie voor mode, retail en innovatie met je te delen. Zie je bij Textilia Talks!

LUISTER PODCAST

Bron: Textilia

Meer nieuws

Zoek een merk

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...