Masja’s liefde voor schoenen is haar met de paplepel ingegoten: “Ik ben allereerste geboren in de schoenendoos inderdaad. Mijn vader zat in de schoenen, mijn opa had een schoenfabriek.” Toch koos ze drie jaar geleden bewust voor een switch naar het non-profit segment. “Ik ben echt een mensenmens. Ik hou van verbinden. Hoe mooi is het als alles samenkomt: schoenen, mensen en iets goeds doen?”
Soles4Souls is in 2005 opgericht in de VS, na de verwoestende orkaan Katrina. Inmiddels heeft de organisatie wereldwijd magazijnen, waaronder in Nederland en Engeland. “Wij zamelen gebruikte en nieuwe schoenen, maar ook kleding en accessoires in voor mensen in nood en armoede. En we zorgen ervoor dat die spullen op de juiste plek terechtkomen,” legt Masja uit.
Soles4Souls werkt met vier hoofdprojecten:
- For Relief: Directe hulp bij rampen en in oorlogsgebieden, in samenwerking met grote merken en hulporganisaties.
- For Opportunity: Gedoneerde (vaak gebruikte) schoenen worden ingezet om mensen in armoede een bron van inkomsten te geven. “We zijn daar redelijk vrouwengericht, omdat in Midden-Amerika vrouwen vaak het inkomen verzorgen.”
- For Travel: Donateurs kunnen zelf mee naar projecten om te zien wat er met hun donaties gebeurt.
- For Every Kid: Nieuwe schoenen voor dakloze kinderen, nu nog in de VS, maar binnenkort ook in Engeland – en hopelijk ooit in Nederland.
Van Arnhem tot Honduras: groei en impact
Soles4Souls is sinds 2019 officieel actief in Nederland, dankzij initiatiefnemer Peter Erren. Masja werd in 2022 gevraagd om de organisatie verder uit te bouwen in Europa. “We groeien enorm. Niet alleen in Nederland, maar ook in Engeland hebben we nu een magazijn.”
Onlangs reisde Masja naar Honduras om met eigen ogen te zien wat Soles4Souls betekent voor lokale gemeenschappen: “We bezochten drie locaties in de bergen, waar we op scholen kinderen uitnodigden. Ze kregen van ons gratis schoenen, aangemeten en gepast. Het was voor het eerst dat zij een paar nieuwe schoenen kregen. Die gezichtjes… het is echt hartverwarmend en tranentrekkend.”
Masja is duidelijk over de rol van Nederlandse retailers: “Zelfs kleine donaties zijn welkom. Organiseer iets in je winkel: breng een paar schoenen retour en koop een nieuw paar, geef een kleine korting, maak mensen bewust dat niet alles zomaar naar de vuilnisbelt hoeft. Het verlengen van de levensduur van producten die je zelf niet meer nodig hebt, kan voor anderen het verschil maken.” Soles4Souls ondersteunt winkels met communicatie, visuals en transparantie over waar de spullen terechtkomen. “We kunnen zelfs laten zien waar de ingezamelde spullen naartoe gaan. Dat is gewoon heel mooi, traceable en transparant. Mensen willen weten wat er met hun donatie gebeurt.”
Toekomstplannen: meer kinderen, meer verbinding
Voor de rest van 2025 en verder zijn de ambities groot. “We zijn bezig met het uitrollen van For Every Kid in Engeland. In Amerika zijn er anderhalf miljoen dakloze kinderen, en ook in Engeland en Nederland is er veel armoede. Het zou geweldig zijn als we dit project ook hier kunnen starten. Maar het vraagt om samenwerking – en om heel veel schoenen in de juiste maten.”
Het werk voor Soles4Souls stopt nooit helemaal, geeft Masja toe: “Het is wel een beetje ongoing. Schoenen zitten in mijn bloed, maar ook goed doen en verbinden zit er heel erg in. Ik heb handen en voeten tekort, dus wil je hierover praten of samen iets doen? Ik ben makkelijk te vinden op LinkedIn. Het leukste vind ik om samen een kop koffie te drinken en te kijken wat we kunnen betekenen.”
Blijf op de hoogte van nieuwe afleveringen!
Wil je als eerste toegang tot de nieuwste afleveringen en bijbehorende artikelen? Volg ons op Spotify en Apple podcast en schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Dan ben je altijd als eerste op de hoogte van nieuwe content. Wij kijken ernaar uit om onze passie voor mode, retail en innovatie met je te delen. Zie je bij Textilia Talks!
LUISTER PODCAST
Bron: Textilia