Deze gevallen van uitbuiting, waarvan de laatste Loro Piana betreft, brengen een belangrijk thema naar voren. FashionUnited behandelt dit thema al enige tijd. Het heeft te maken met transparantie en communicatie. Namelijk met het vermogen van bedrijven om oprecht, eenvoudig en zorgvuldig te vertellen wat Made in Italy werkelijk is en hoe het wordt gemaakt.
Zonder concrete uitleg volstaat 'Made in Italy' niet meer om de klant te 'betoveren'
Kortom, zeggen dat een product 'Made in Italy' is zonder concrete uitleg volstaat niet meer om de klant te 'betoveren'. Zeker niet gezien de gevallen van uitbuiting en gebrek aan veiligheid op het werk bij gerenommeerde merken. Bovendien, de wetenschap dat een designer handtas of een luxe kledingstuk een verkoopprijs van duizenden euro’s heeft, maar dat de leverancier slechts enkele tientallen euro’s van het merk ontvangt, zoals uit sommige onderzoeken is gebleken, verergert het probleem. Consumenten nemen hierdoor afstand van de merken.
Nog geen week geleden waarschuwde Giusy Bettoni, oprichter en directeur van Class (Creativity Lifestyle and Sustainable Synergy), een internationale eco-hub gevestigd in Milaan, in gesprek met FashionUnited dat het weinig zinvol is om jezelf 'Made in Italy' te noemen zonder dit concept punctueel, duidelijk, eenvoudig, concreet en beknopt uit te leggen. Het helpt noch de mode, noch de toeleveringsketen.
Een paar maanden geleden kwam ook Renzo Rosso, eigenaar van Otb (de holding achter merken als Diesel, Jil Sander, Maison Margiela, Marni en Viktor&Rolf), met een oproep om te praten, te vertellen en te laten zien wat Made in Italy is. "We hebben unieke kwaliteiten, goede smaak, we moeten onszelf laten gelden voor wie we zijn en voor wat we te bieden hebben", legde de oprichter van Otb uit.
"Italië produceert ongeveer tachtig procent van de luxegoederen ter wereld en wordt beschouwd als het beste land voor de productieketen. Daarom zijn onze ambachtslieden wereldwijd gewild, we mogen ze niet laten ontsnappen", benadrukte Rosso tijdens de 'Dag van Made in Italy' in een interview met RaiNews24, in het programma Pomeriggio 24.
Natuurlijk is ook de minister van Economische Ontwikkeling, Adolfo Urso, een voorstander van een concrete aanpak van Made in Italy. Vorige week maakte hij bekend dat de invoering van een certificeringssysteem wordt overwogen, nadat het merk Loro Piana onder gerechtelijk toezicht was geplaatst wegens vermeende schending van arbeidsrechten.
Benieuwd naar het volledige nieuwsitem? Lees het nieuwsitem verder op de website van FashionUnited via onderstaande button:
Nieuwsitem FashionUnited
Beeld: FashionUnited
'Made in Italy' redden: Merkcredibiliteit en storytelling zijn essentieel
'Made in Italy' staat de laatste dagen in het middelpunt van de belangstelling. Niet alleen vanwege de heffingen die, ondanks de overeenkomst tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie, veel sectoren benadelen. Maar ook en vooral vanwege de kwestie van uitbuiting. Bedrijven hebben moeite om de hele toeleveringsketen, leveranciers en onderaannemers te controleren.