Minder is meer
De huidige gezondheidscrisis lijkt minder impact te hebben op het verwachte winkelgedrag tijdens Black Friday dan je zou verwachten. Wel zien we een afnamen in het aantal geïnteresseerden. Van 64% in 2019 naar 57% nu, waarbij met 11% de grootste daling plaatsvind onder 55-plussers. Daarnaast is er ook een daling te zien onder huishoudens met een inkomen van minder dan 20.000 euro per jaar.
Hogere uitgaven
Retailers waren voor de pandemie al actief in een omgeving waarin ze moesten omgaan met grillig consumentengedrag. De sociaaleconomische gevolgen van corona hebben zowel een negatieve en positieve invloed op het uitgavenpatroon tijdens Black Friday/ kerstperiode. Hoewel 44% van de consumenten verwacht dit jaar minder uit te geven, stelt 17% vast dat ze meer gaan uitgeven.
Verandering in lifestyle door de pandemie
De pandemie heeft voor verandering gezorgd in de lifestyle. Zo’n 40% van de responses op het onderzoek van PwC gaf aan dat ze door COVID-19 waarschijnlijk meer online zullen winkelen. Waarbij vrouwen meer geneigd waren om thuis te blijven dan mannen. Onder de leeftijdscategorie 18-34-jarigen neigen ze nog meer naar online, waarbij 50% verwacht ook echt online aankopen te doen. Verder wordt er verwacht dat het fysiek winkelen zal dalen van 35% naar 24% vergeleken met 2019.
Switchen naar online shoppen
Veel shoppers weten nu al wat ze van plan zijn om tijdens Black Friday te kopen. Hierbij zijn zo’n 50% eerst onderzoek gaan doen naar hun potentiële aankoop en 30% gaat opzoek naar specifieke reclames op websites. De brochures lijken weinig van invloed te zijn onder een jongere leeftijdscategorie. Slechts 28% van 18-34-jarigen heeft naar een brochure gekeken, in vergelijking met 45% van de 55-plussers.
Bron: PwC