Paul te Grotenhuis, woordvoerder van Inretail en de branchevereniging voor ondernemers in de non-food detailhandel, herkent zich in de cijfers.
“Het is geen verrassing dat het aantal schoenenwinkels is afgenomen. Dit proces is al langer gaande en schoenenwinkels spelen daar met eigen webshops op in. Er is niet heel veel sprake van faillissementen.”
Volgens Te Grotenhuis stoppen ondernemers om verschillende redenen, zoals: de impact van de coronaperiode, het bereiken van de pensioensleeftijd, vanwege afloop van huurcontracten en de keuze om niet nog eens vijf of tien jaar door te gaan. Maar ook ketens maken de keuze om op basis van de resultaten met bepaalde locaties te stoppen.
Coronaperiode
Volgens Te Grotenhuis heeft de coronaperiode zeker een invloed gehad op het afnemende aantal schoenenwinkels.
“In die periode is de schuldenlast enorm toegenomen en daarna kregen retailers de enorme prijsverhogingen voor energie en extreme huurstijgingen voor de kiezen. Als dan je huurcontract eindigt, kan dat een goed moment zijn om te stoppen”, aldus Te Grotenhuis.
Grootste procentuele daling in Limburg en Flevoland
In Limburg en Flevoland daalde het aantal schoenenwinkels de afgelopen vijf jaar het meest. In Limburg daalde het aantal schoenenwinkels met 29% en in Flevoland daalde het aantal winkels met 33%. Te Grotenhuis kan die regionale verschillen niet verklaren, maar ziet dat veel winkels ook online aanwezig zijn en dat consumenten daar ook veel gebruik van maken.
Is INretail bang dat er straks alleen nog maar zogeheten ketens overblijven? “Daar ben ik absoluut niet bang voor. Goede winkels zullen er altijd zijn. Als je aanbod klopt, als je op de goede manier jouw doelgroep weet te prikkelen en inspireren en als je dan als klant ook nog op de beste manier geholpen wordt, dan is er plek in de winkelstraat voor de schoenenwinkel. Die klantenreis stopt niet daar, maar gaat ook na de aankoop door. Daarom zijn een seintje voor schoenonderhoud, enkele tips voor de herfst of een impressie van de nieuwe collectie slimme en prettige manieren om bij de klant in beeld te blijven”, zegt Te Grotenhuis.
Beginnende ondernemers
Ondanks dat er in vijf jaar tijd bijna een kwart minder schoenenwinkels zijn, zijn er nog altijd ondernemers die nieuwe schoenenwinkels starten. Dit jaar alleen zijn er al 47 nieuw-gestarte vestigingen in het Handelsregister bijgekomen. Te Grotenhuis merkt op datdit vooral ondernemers zijn met lef, ondernemingszin, die een goed doordacht plan en een duidelijke doelgroep voor ogen hebben.
“Er bestaat altijd een markt voor nichemarkten. Voor hele bijzondere sneakers, wandelschoenen, bijzondere selectieve merken etc. En met oog op de vergrijzing zie je dat schoenspeciaalzaken met podologische kennis of die een samenwerking hebben met pedicuren en fysiotherapeuten ook een groeiende klantenkring hebben.”
Beeld en bron: KVK