Met de feestdagen voor de deur wordt een sfeervolle winkelervaring misschien nog belangrijker dan anders. Een aantrekkelijke etalage zorgt meteen voor de juiste stemming. Voor retailers is dit dan ook hét moment om groots uit te pakken. Denk bijvoorbeeld aan de Bijenkorf, een warenhuis dat bekend staat om zijn prachtige en feestelijke etalages en daarmee een sterke reputatie hooghoudt.
“Ook nu vertellen ze een verhaal. Voor de Bijenkorf is dat dit jaar thuiskomen. We nemen consumenten mee door de dag. In elke etalage vind je daarom een eettafel met telkens een ander herkenbaar moment, van ontbijt tot afterparty.” zegt head of visual Els den Dekker.
In een feestelijk aangeklede tafelsetting komen elegante serviezen, prachtige boeken en luxe kleding nog meer tot leven. Het doel is om wat in etaleursjargon bekendstaat als ‘stopkracht’ te creëren – voorbijgangers worden geprikkeld om even stil te blijven staan. Dit is precies waarom de Bijenkorf de etalage als marketingmiddel nog altijd koestert en voorlopig niet van plan is om dit te veranderen.
Emotioneel
Een goed verzorgde etalage blijft een krachtig uithangbord, een visitekaartje en een manier om je te onderscheiden tegelijk. Het spreekt direct de emoties van mensen aan, zoals Marjolein Sterk en Kurien Kruithof van trainingsbureau 1 meter 60 leren Presenteren & Etaleren opmerken. Door de jaren heen hebben zij gezien hoe het vak van etaleren zich heeft ontwikkeld en hoe het niveau van Nederlandse winkeletalages steeds verder is gestegen.
“Een goede etalage heeft aantrekkingskracht. Verschillende elementen dragen daaraan bij. Een goede compositie bijvoorbeeld. Het plaatsen van de producten op hoogte, en dan het liefst op 1 meter 60, de gemiddelde Europese ooghoogte. En ook het gebruik van een passende achter- en ondergrond die de producten beter zichtbaar maken. Veel retailers spelen in op de visueel verwende mens met mooie kleurcombinaties en actuele seizoensaccenten, in een eigen unieke stijl, passend bij het assortiment.” zegt Sterk.
Eigenheid en statements
Een opvallende trend in visual merchandising, oftewel etaleren, is de keuze voor een meer open etalage. Door de achterwand gedeeltelijk te verwijderen, krijgt de voorbijganger in één oogopslag een duidelijk beeld van wat de winkel binnen te bieden heeft. Deze aanpak maakt de etalage niet alleen toegankelijker, maar nodigt ook uit om verder te verkennen. Daarnaast is er volgens Sterk meer sprake van eigenheid:
“De retailer kan het zich niet meer permitteren om een middenmoter te zijn. Je móet laten zien wie je bent en een statement maken. My Jewellery doet dat goed door met alles in te spelen op de doelgroep van jonge vrouwen. Dat zie je in de etalage onder meer terug in de blingbling en verschillende rozetinten.”
De groentrend wordt in etalages zichtbaar door het gebruik van planten en bloemen. Door echte of kunstplanten te gebruiken, proberen winkeliers duurzamer over te komen.
Geen carnaval
In de strijd om aandacht, maken winkeliers gebruik van de natuurlijke neiging van mensen om te kijken naar alles wat kleur heeft en beweegt. Dat is niet altijd een onverdeeld genoegen, meent Sterk:
“Zo zien we ook steeds meer beeldschermen in etalages. Zonde, want het ziet er technisch uit en haalt niet het beste uit de etalage. Met etaleren kun je juist de mooiste driedimensionale composities maken en je producten echt in de spotlights zetten.”
Volgens etalage-experts zijn er meer aspecten die verbetering nodig hebben. Ook bij de inrichting van de etalage liggen foutjes op de loer. Zo geldt voor etaleren hetzelfde principe als voor veel andere zaken: te veel is te veel. In hun enthousiasme vullen retailers de etalage soms zo vol, dat de consument door de bomen het bos niet meer ziet.
Er is ook zoiets als te veel kleur. Het is belangrijk om de juiste balans te vinden, tenzij je natuurlijk een carnavalswinkel hebt. Hoewel het logisch klinkt dat etalages en ramen schoon en opgeruimd moeten zijn, blijkt uit de ervaring van experts dat dit vaak niet het geval is. Hetzelfde geldt voor de belichting, een essentieel, maar volgens Den Dekker vaak verwaarloosd aspect. De juiste verlichting kan een etalage maken of breken.
Exclusiviteit
Een goede inrichting van de etalage begint voornamelijk met weten wat je wilt vertellen en het maken van gerichte keuzes. Het inschakelen van externe expertise kan hierbij waardevol zijn, maar soms is het ook goed om te experimenteren. Volgens Den Dekker kan het ook heel krachtig zijn om slechts één product te etaleren, omdat dit een exclusieve uitstraling creëert. Tegelijkertijd moet je niet vergeten om het te melden als je iets aantrekkelijks in de aanbieding hebt.
“Een goed aanbod zoals korting verdient zeker een plekje in de etalage.” aldus Sterk.
Bron en foto: Retailtrends