Marketingfacts zet de belangrijkste bevindingen van het rapport van Facebook kort op een rij:
1. Consumenten nemen meer aankoopbeslissingen op basis van de normen en waarden waar bedrijven voor staan.
2020 was een jaar van activisme. De manier waarop merken reageren op sociale en politieke kwesties beïnvloedt nu rechtstreeks de aankoopbeslissingen van consumenten. Voor bedrijven is het essentieel om te letten op deze trend voor 2021. Meer dan de helft van de consumenten wereldwijd zegt dat het van belang is dat de merken die ze kopen hun eigen waarden delen. En meer dan een kwart heeft voor het eerst een merk gekocht omdat ze hoorden over de morele standpunten van het bedrijf.
Klimaatverandering is meestal leidend in dit verband. Meer dan de helft van de consumenten wereldwijd zegt dat duurzaamheid belangrijk is bij het bepalen waar ze shoppen. 79% zegt dat de pandemie ervoor heeft gezorgd dat het verminderen van hun milieu-impact een prioriteit is.
2. Consumenten gaan op nieuwe manieren online aankopen ontdekken.
Voor 2021 zien we dat merken verder moeten kijken als het gaat om hun mogelijkheden op het gebied van e-commerce. Niet alleen het koopproces van consumenten is digitaal geworden (het gericht zoeken en kopen van producten), maar ook de manier waarop consumenten nieuwe producten ontdekken, deze ervaren en geïnspireerd raken is aan het veranderen. Social media speelt hierbij een grote rol: bijna driekwart van de consumenten wereldwijd zegt dat ze hun winkelideeën van Facebook, Instagram, Messenger of WhatsApp krijgen.
3. Consumenten staan open voor nieuwe winkelervaringen, willen sneller iets kopen en hebben hogere verwachtingen.
Volgens het rapport van Facebook staan klanten meer open voor nieuwe winkelervaringen in 2021. Digitale technologie kan bedrijven helpen om de shopping-ervaring in de winkel hierop aan te passen. We zien dat virtual reality, augmented reality en live shopping met veel succes worden gebruikt. Zo creëerde het luxe Franse merk Balmain een virtuele showroom met een 3D-avatar waar klanten door de nieuwe collectie kunnen bladeren, terwijl Ikea een app biedt waar je als klant producten in 3D in je huiskamer kunt plaatsen met augmented reality om te zien hoe het staat.
Daarnaast is er een opmars te zien van kledingmerken die micro-influencers inhuren om in een kleedhokje kleren te passen terwijl kijkers live allerlei vragen kunnen stellen en de kleding direct in de chat kunnen kopen.
Bron: Marketingfacts
Beeld: Pexels