RetailSonar analyseerde de verkoopdata van meer dan 450 winkellocaties in Nederland en België en kon daar concrete conclusies uittrekken met de toevoeging van eigen marktdata en AI-algoritmes.
Hoewel het aantal bezoekers in de winkels in de periode misschien lager lag dan vorig jaar, was het bonbedrag toch hoger. Belgen spenderen in de onderzochte periode 14 procent meer per bezoek en in Nederland lag dit percentage op 5 procent. De hogere conversie in België schrijft RetailSonar toe aan de inhaal aankopen.
De prestaties van winkels zijn echter sterk afhankelijk van de locatie waarop de winkel zich bevindt. Grote steden die het veel van toerisme, kantoren, horeca, scholen en het openbaar vervoer moeten hebben, zagen de omzet nog steeds teruglopen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In de grote steden in België was de omzet 19 procent lager, in Nederland zelfs 21 procent lager. Zowel in België als in Nederland is gehoor gegeven aan de oproep om lokaal te shoppen. Kleine steden zagen namelijk in België een omzetplus van 23 procent en in Nederland was dit een plus van 12,5 procent.
Naast de omzetplus van fysieke retailers op bepaalde locaties, of in bepaalde branches, zag online ook een flinke boost. Uit het onderzoek van RetailSonar blijkt dat Belgische retailers in de onderzochte periode (dus 16 maart tot en met 13 juni) acht keer meer verkochten online. In Nederland ging het om een groei van 350 procent. Ook bestelden tijdens de coronacrisis vier op de tien Belgische consumenten voor het eerst online. In Nederland lag dit percentage op 14 procent.
Uit de analyse van de historische salesdata van de winkellocaties in België en Nederland blijkt de omzet in België op 92 procent van het oude niveau ligt. In Nederland is dit 87 procent. RetailSonar plaatst daarbij wel de kanttekening dat bepaalde branches, zoals zelfstandige winkels en moderetailers het nog wel erg zwaar hebben.