Lees hieronder de retailtrends volgens retailexpert Marie Ernst, CEO van Schwitzke & Partner:
1. Verrassing
Jong of oud, van verassingen word iedereen blij. Dit is dan ook een goede manier om klanten naar je winkelruimte te lokken. In de detailhandel wordt voor het verrassingseffect gezorgd door het gebruik van ongebruikelijke verkoopruimtes die niet noodzakelijk bij het imago van een merk passen, en producten die alleen ter plaatse in deze vorm verkrijgbaar zijn.
Beeld : Casablanca - Selfridges
2. Lokaal-Regionaal
Lokaal opereren en zich rechtstreeks tot de plaatselijke gemeenschap richten is een concept dat door de Amerikaanse sportretailer Nike wordt toegepast. In Seoel heeft het bedrijf een winkel geopend in een wijk waar de kunst- en modescene bloeit. Met aparte elementen zoals een groene wand voor digitale content kan de winkel worden gebruikt voor verschillende dingen en als ruimte dienen voor de lokale scene.
3. Supergroen
Ook Nike oefent het thema duurzaamheid goed uit op fysieke ruimte. In Belgrado heeft het sportmerk een basketbalveld aangelegd van 20.000 gerecyclede schoenen. Ook werkt Nike hier samen met de gemeenschap voor extra sportactiviteiten en gelegenheden.
4. Tweede leven
In plaats van hun producten een volledig nieuwe bestemming te geven, bieden steeds meer merken, vooral uit de outdoorsector, een reparatieservice aan die zij vanuit eigen winkel bieden. Patagonia is een van de pioniers, maar de Hamburgse outdoorspecialist Globetrotter biedt een soortgelijke service ook aan in zijn flagshipstore.
5. Service
De uitbreiding van het aanbod kan ook in andere diensten worden doorgevoerd, zoals de cosmetica retailer Douglas in zijn nieuwe concept laat zien. De Hamburgse Douglas Pro worden naast het bekende beauty-assortiment ook cosmetische behandelingen zoals manicures en schoonheidsbehandelingen aangeboden. Het tassenlabel Freitag kiest een sportieve route en biedt in zijn winkel in Amsterdam naast zijn producten ook gratis fietsverhuur aan.
Freitag-Store in Amsterdam. Beeld: Freitag
6. De winkel als gastheer
Klanten kunnen ook worden uitgenodigd om een tijdje te blijven. Zo wordt de winkel tegelijkertijd een restaurant of café, met een speciale sfeer die verder gaat dan een eenvoudig café met koffie en gebak. Ralph Lauren voegt een heel restaurant toe aan de slagshipstore in Milaan, met een menu geinspireerd door favoriete gerechten van de oprichter.
7. Digitalisering
Digitalisering blijft ook een belangrijk thema, dat voortdurend evolueert en verder gaat dan eenvoudige touchpoints. Dit is te zien in de Burberry flagshipstore in Shenzhen. De winkel is verdeeld in tien verschillende kamers, die klanten met de sociale media-app Wechat kunnen ontdekken als in een jump and run-spel, zegt Ernst. En zo blijft deze flagship store up to date met huide technologie.
Burberry Flagship in Shenzhen. Beeld: Burberry
8. Persoonlijkheid
Daartegenover staat een zeer persoonlijk en individueel winkelconcept dat specifiek is afgestemd op het DNA van het merk. In de winkels van het Düsseldorfse streetwear merk LFDY is de persoonlijkheid van de oprichter Lorenz Amend terug te zien in elke winkel, legt de expert uit. Bovendien is elke winkel afgestemd op de desbetreffende stad en zijn er geen twee gelijk, vervolgt Ernst, wiens bedrijf aan de Amsterdamse vestiging werkte.
9. Samenwerkingen
Samenwerkingen zijn niet langer een nieuwigheid voor modemerken. De merken Adidas en Gucci laten echter zien dat er ook samengewerkt kan worden aan andere zaken. Voor hun gezamenlijke collectie liet Gucci-ontwerper Alessandro Michele zich niet alleen voor de kleding, maar ook voor de winkels inspireren door de jaren '70, en creëerde daarvoor zijn eigen verkoopruimtes, zoals bij de pop-up in het Hamburgse Alsterhaus.
Gucci x Adidas Pop-up im Alsterhaus | Beeld: Piet Niemann voor Gucci
Kortom, er zijn dus veel mogelijkheden voor de retail. Het is echter belangrijk dat het concept ook bij het bedrijf past en authentiek is, aldus Marie Ernst.
Bron: Fashionunited.nl