1 • Bespreek de mogelijkheden
Ga in gesprek met je medewerker en benoem actief de mogelijkheden van training en ontwikkeling. Kijk dan samen welke behoefte er is op het gebied van ontwikkeling en training. Vaak helpt het dat jij en je medewerker inzicht hebben in sterke en ontwikkelkanten. INretail kan je hierbij helpen door een Fitchanalyse uit te voeren Maak ontwikkelen een standaard onderdeel van je functionerings-en beoordelingsgesprekken.
2 • Maak een POP
Maak de ontwikkelingsbehoefte ook concreet door de afspraken vast te leggen in een Persoonlijk Ontwikkelplan (POP). Dan weten zowel de medewerker en werkgever wat het doel is, waar naar toe gewerkt kan worden en wat er nodig is.
3 • Bezoek de INretail Academy
Voor de retail is er een mooi aanbod (onder andere gratis of met (hoge) korting) van trainingen en cursussen beschikbaar via de INretail Academy. Je kunt denken aan het ontwikkelen van digitale en of verkoopvaardigheden, in de e-commerce, op het gebied van marketing, of ondernemerschap maar ook in vitaliteit, logistiek, veilig werken etc.
4 • Kijk naar gratis opleidingen
Vaak wordt gedacht dat trainen en ontwikkelen duur is. Dat hoeft niet zo te zijn! Er is een groot scala aan gratis opleidingen, trainingen en subsidies die je aan kunt bieden aan je medewerkers zonder dat het jou direct (veel) geld kost.
5 • Individueel Ontwikkel Budget
Via de cao bouwen medewerkers individueel ontwikkel budget op. Ze kunnen hun eigen keuzes maken maar jij kan hen ook stimuleren door trainingen voor te stellen die passen bij de behoefte van jouw onderneming.
6 • Bied loopbaanadvies
Jij en je medewerkers kunnen gratis met loopbaancoaches sparren over kwaliteiten en competenties. Door die inzichtelijk te hebben kun je er gericht mee aan de slag gaan. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar passende opleidingen of trainingen om competities aan te vullen die je mist of juist kijken naar een opleiding of training om een talent nog verder te ontwikkelen.
7 • Toon belangstelling
Wees belangstellend als je medewerker een opleiding of training volgt door te vragen of de cursus voldoet aan de verwachting, wat ze graag in de praktijk willen brengen, waar nog kansen liggen, of ze het leuk vinden om de kennis ook over te dragen aan collega’s, etc. Zo stimuleer je namelijk een lerende omgeving die waardevol is.
8 • Vraag hoe ze het hebben ervaren
Evalueer ook de gevolgde opleiding of training met de medewerker wanneer deze is afgerond. Zo haal je op of – en wat – jouw medewerker heeft geleerd en of de medewerker blij is met het feit dat hij/zij zich heeft ontwikkelt. Ook kan hier worden gesproken over de verdere toekomst en eventuele nieuwe kansen en mogelijkheden. Zo blijf je jouw medewerkers stimuleren om te groeien. Dat komt niet alleen hen, maar ook jouw organisatie ten goede!
Bron: INretail
Beeld: Shabbies