CAST Nieuws

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes & trends in de schoenenbranche.

Personeel in de retail/detailhandel is hard nodig!

Personeel in de retail/detailhandel is hard nodig!

Overal hangen vacatures geplakt op de winkelruit met de boodschap: kom bij ons werken! Ook jij bent misschien wel op zoek naar extra hulp. Maar sta jij ook stil bij de medewerkers die bij jou werken? Het is belangrijk om medewerkers betrokken te houden en ze het gevoel te geven dat zij worden gewaardeerd. Als zij zich verbonden voelen met jouw bedrijf, zullen ze langer blijven.

In dit artikel geven wij je een aantal tips om ervoor te zorgen dat jouw medewerkers niet vertrekken en hoe jij daardoor ook nieuwe geschikte medewerkers aantrekt.  

Zorg voor betrokkenheid

Laat je medewerkers meedenken of vraag hen om advies, waardoor zij het gevoel krijgen inspraak te hebben in jouw bedrijf. Dat kan gaan om grote, maar ook om kleine zaken. Denk er eens over na om aan hen te vragen over de inkoop van nieuwe producten, maar ook de wijze waarop de artikelen in jouw winkel worden gepresenteerd. Biedt hen voldoende zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Zorg dat jouw medewerkers het gevoel krijgen dat zij serieus worden genomen. Zij zullen zich hierdoor meer betrokken voelen en dit vergroot hun werkplezier en loyaliteit.
En ook in het geval dat jij besluiten neemt, vergeet dit dan niet te communiceren naar medewerkers. Blijf in gesprek met elkaar.

Waardeer jouw collega’s

Waardeer jouw collega’s en deel geluksmomentjes met elkaar. Het lijkt vanzelfsprekend om elke dag met elkaar te werken, waardoor je elkaar voor lief neemt. Vergeet daarom niet om complimentjes uit te delen. Wat doen jouw medewerkers goed? Spreek het uit! En vraag eens wat jouw collega’s deze week blij maakte? Je creëert hiermee een positieve werksfeer en dit straalt ook af op jouw klanten. Vergeet ook niet om successen samen te vieren.

Meer uren

Mocht jij nou nieuwe medewerkers zoeken, heb jij er dan wel eens over nagedacht om jouw huidige medewerkers meer uren te laten werken? Dit kan een win-win zijn voor zowel jou als je medewerkers. De medewerker kan blijven werken en jouw zoektocht naar nieuwe medewerkers kan (deels) worden gestaakt! 

Secundaire arbeidsvoorwaarden

Kun jij jouw medewerkers iets extra’s bieden voor al hun harde werk? Denk bijvoorbeeld aan een extra vakantiedag, flexibele werktijden als daar behoefte aan is of personeelskortingen. Ook zou je met je buurman eens kunnen bespreken of jullie aan jullie medewerkers over en weer kortingen kunnen afspreken? Misschien krijgen jouw medewerkers een korting op een knip- of verfbeurt bij de plaatselijke kapper en kun jij de kapsters korting geven op jouw producten. Een andere mogelijkheid is medewerkers korting te geven op bijvoorbeeld sport-, telefoon- of Netflixabonnementen.

Ontwikkelmogelijkheden

Denk na over scholings- en ontwikkelmogelijkheden binnen jouw bedrijf. Bij scholing en ontwikkeling wordt vaak gedacht dat dit een hoop geld kost en dat je medewerkers opleidt voor de concurrent. Er zijn echter ook alternatieve oplossingen zoals het wisselen van functie of het geven van andere of nieuwe werkzaamheden. Kan jouw medewerker bijvoorbeeld social media oppakken? Laat medewerkers onderling kennis uitdelen of verzin uitdagingen voor hen. Kan een medewerker nog doorgroeien in zijn of haar functie? Bespreek dit dan met hem en geef hem die kans. 

Ambassadeurs

Ben je op zoek naar nieuwe medewerkers? Vergeet dan niet dat jouw medewerkers jouw merkambassadeurs zijn. Betrek hen in het proces. Vraag hen of zij een leuke potentiële medewerkers kennen die zij willen introduceren. En beloon je medewerkers hiervoor. Denk aan een bonus, een abonnement op een favoriet tijdschrift of iets persoonlijks dat de medewerker graag wil hebben.

BRON: INretail 

Meer nieuws

Zoek een merk

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...