Volgens ABN Amro worden de komende weken de drukste ooit voor retailers

ABN Amro verwacht, op basis van transactiedata, dat Nederlandse consumenten van half november tot eind december 2020 meer online zullen besteden dan ooit. De corona crisis en feestdagen leiden tot een recorddrukte.

Veel mensen zijn de winkelstraten gaan vermijden vanaf het begin van de eerste lockdown. Het Bureau RMC noteerde dat de winkelstraatdrukte eind maart een afname hadden van bijna 70%. Hierdoor zijn de online bestedingen toegenomen met ruim 70%, blijkt uit het onderzoek van ABN Amro.

Dit jaar valt de periode rond Black Friday, Sinterklaas en Kerst samen in de tweede gedeeltelijke lockdown. Uit transactiedata blijkt dat de online bestedingen in oktober al in de buurt kwamen bij die van de piek rond Sinterklaas 2019.

Langer wachten op Sinterklaascadeaus
Naast het feit dat er een grote kans is dat veel Sinterklaascadeaus niet op tijd geleverd kunnen worden, is er nog een ander probleem: afhaalpunten. Lector Walter Ploos van Amstel legt in het persbericht uit dat veel afhaalpunten slecht georganiseerd zijn, waardoor vermoedelijk lange rijen zullen ontstaan. “Veel afhaalpunten zijn winkels die de pakketten er een beetje bij doen. Pakketten worden vaak op grootte ergens in een gang achterin de winkel gezet. Door de toename van online bestelde pakketjes verwacht ik dat het chaos wordt bij de afhaalpunten. Sommige winkels zullen ruimte tekort komen om al die pakketten kwijt te kunnen. Het winkelpersoneel zal lang moeten zoeken naar het juiste pakje.” Aldus Lector Walther Ploos.

Webwinkels dienstverlening aanpassen
CEO Cortenraad van CB denkt dat webwinkels hun dienstverlening moeten aanpassen. Zo legt hij uit: “Al die online retailers beconcurreren elkaar op snelle bezorging, terwijl er ook consumenten zijn die niet per se een vandaag besteld product morgen in huis hoeven te hebben.” Cortenraad denkt dat webwinkels mensen kunnen stimuleren een bezorgmoment te kiezen dat verder in de toekomst ligt. Zo kunnen transportbewegingen efficiënter worden gepland en zijn mensen vaker thuis als het pakket wordt bezorgd.

De enorme groei van het aantal pakketten in het afgelopen jaar legt een aantal pijnpunten bloot waar de sector al een tijdje mee zit. Zo is het bezorgen van pakketten vervuilend en neemt de hoge werkdruk van de bezorgers extra toe.

Bron: FashionUnited 
Beeld: Pexels 

Meer nieuws

Zoek een merk

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...