Bereid je voor op 'next level sustainability reporting' door de juiste tech-stack te bouwen.

Het is officieel: er komen nieuwe EU-regels voor traceerbaarheid en transparantie in de kledingsector. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) vraagt veel van modemerken. Ze moeten serieuze stappen gaan zetten waarin data en technologie een sleutelrol spelen.

Circulair denken

In 2024 zullen meer bedrijven hun best moeten gaan doen om hun impact te rapporteren. Dat is geen nieuwe trend, maar vanaf 2024 word het wetterlijk verplicht. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) zorgt ervoor dat modebedrijven de gevolgen van hun activiteiten voor mens en milieu openbaar moeten maken. De nieuwe regels gaan consumenten helpen om bewuster te shoppen, zegt oprichter van PLM-provider Delogue Rikke. "Bedrijven beweren vaak dat ze duurzame dingen hebben gedaan zonder hun supply chain echt te hebben geïdentificeerd", zegt Biehl.

Samenwerking

De CSRD zal gaan over het invullen van gaten in de impactdata van een merk. Jolanda Kooi, oprichter van transparante blockchain software provider tex.tracer, legt uit: "Vaak zeggen merken: we hebben eigenlijk al best veel data, maar het is zo ongeorganiseerd dat we geen overzicht hebben. Een van de grootste barrières waar merken tegenaan zullen lopen bij het voldoen aan de nieuwe vereisten, is de schijnbaar eenvoudige taak om gegevens samen te voegen en toegankelijk te maken. De eerste stap is om de data die ze al hebben op een gestructureerde manier te verzamelen, te organiseren en uit te zoeken hoe ze ze met hun partners kunnen delen. "

Volgens alle experts is hèt sleutelwoord 'tech-stack'. Dat is een digitale omgeving voor het rapporteren, bewaren en delen van gegevens. Dit bied een volledig overzicht voor alle ontwikkelingen, bedrijfsactiviteiten en het uitwisselen van realtime informatie. Dit zal het maken van een rapportage makkelijker maken. 

Compleet & eerlijk overzicht

Goed nieuws voor merken die licht in paniek raakten toen ze het duurzame nieuws hoorden: de markt voor intelligente data-oplossingen groeit enorm. "Er is veel technologie beschikbaar waar bedrijven nog niet bekend mee zijn", begint Rembrandt Kuijpers, Managing Partner bij ERP leverancier TCOG. Tex.tracer voegt aan de datapuzzel nog een blockchain-element toe. "De enige data die in ons tex.tracer platform geaccepteerd wordt komt rechtstreeks van de leveranciers, dus het is betrouwbare informatie", legt Kooi uit. "We gebruiken blockchain om ervoor te zorgen dat gegevens onveranderlijk zijn en we gebruiken tijd- en locatiestempels om ervoor te zorgen dat de gegevens die worden geüpload, kunnen worden geverifieerd. Een spinner kan een garenzending naar een knitter aanmaken en als het garen is aangekomen, wordt dat bevestigd met een digitale handdruk. Zo verzamelen wij geverifieerde gegevens vanuit de hele supply chain, zodat alle spelers betere keuzes kunnen maken."

Echte impact

Hoewel het onzeker is hoe de CSRD er precies uit zal zien, staat één ding vast: binnenkort moet data duidelijk, volledig en idealiter verifieerbaar zijn. Dit is het moment voor merken om contact op te nemen met relevante partijen die kunnen helpen om te onderzoeken wat het beste werkt voor hun bedrijfsmodel. 

Bron: Fashionunited.nl

Meer nieuws

Zoek een merk

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...