Miljoenste paar
De Stretchwalker is het paradepaardje van Xsensible. CEO Max Krol: "Het concept voor de schoen is een Japans idee en een afgeleide van het principe waarbij de hak in het midden van de zool zit. Hierdoor heb je een betere houding en worden knieën, onderrug en schouders minder belast. Sinds 2008 is de Stretchwalker deel van het assortiment en in de eerste jaren was de schoen vooral in Japan populair. Toen de 'balanszool' in 2013 in een sneaker werd verwerkt, volgde ook de Nederlandse markt. Door de schoenen te laten testen, verkochten de schoenen op den duur zichzelf. Onze omzet is sinds 2013 met 300 procent gestegen. De lichte daling door Covid-19 is intussen weggewerkt en inmiddels zitten we weer op het niveau van 2019".
Naar aanleiding van de miljoenste Stretchwalker wordt ook een consumentenactie gelanceerd. Xsensible gaat samen met zijn winkeliers op zoek naar hun grootste fans in de landen waar het merk actief is: België, Nederland en Duitsland. Zij maken kans op een verwenweekend in Berg en Dal en uiteraard een paar schoenen uit dezelfde serie als het miljoenste paar.
Nieuwe generatie, nieuwe lancering
Max: "In de komende vijf jaar zal de huidige directie de taken overdragen aan de nieuwe generatie Thomas en Isabel Krol die nu reeds volop actief zijn in het bedrijf. Naar aanleiding van deze overdracht lanceert Xsensible ook een nieuw sneakermodel, met de toepasselijke naam 'Next Generation'. Dit model heeft dezelfde eigenschappen als de traditionele Stretchwalker, maar heeft een sportievere lijn en oogt hipper. Het is ook de meest geavanceerde Stretchwalker tot nu toe met een uitstekende balans, demping en afrol. Enerzijds is onze doelgroep de 50 plusser die zich ook steeds jonger kleedt en daarnaast ook de jongeren. We merken dat de Next Generation ook door twintigers en dertigers wordt opgepikt en dat is zeker de bedoeling."
Winkelier moet verhaal vertellen
Max: "Xsensible heeft zijn groei tot nu toe enkel via wholesale gerealiseerd, zonder eigen webshop of brandstores. Onze website doet enkel dienst als marketingtool en storefinder. De eindklanten moeten in een fysieke omgeving kunnen kennismaken met het merk. Bovendien is de rol van de winkelier uiterst belangrijk want deze moet ons verhaal vertellen. De samenwerking met de schoenretailers is dus nog steeds een absolute prioriteit voor ons."
Meer service en kennis via digitalisering
Max: "In samenwerking met Fashion Cloud hebben we het voorbije jaar sterk ingezet op digitalisering. Inmiddels zijn er veertig winkels gekoppeld met onze b2b-website. Deze hebben via een interface toegang tot de voorraad, zodat ze (online) een bredere collectie kunnen laten zien en direct uit het Nimco-magazijn kunnen verkopen. Het doel is om tegen eind dit jaar naar 100 aangesloten partners te gaan, en binnen drie jaar naar 300 tot 400. Daarnaast ontvangen we in realtime de verkoopgegevens van veertig winkeliers, waardoor we per retailer weten wat goed verkoopt en wat niet en zonodig kunnen bijsturen. Bovendien levert dit interessante data op die we kunnen gebruiken voor de ontwikkeling van nieuwe collecties."
Ontdek de nieuwste collectie van Xsensible @ CAST showroom 460