In het weekend van 30 oktober tot en met 2 november zetten een aantal Belgische winkels hun deuren extra wijd open en verwennen ze hun klanten met verschillende acties en kleine cadeautjes. Het initiatief heet Bel Friday; een campagne die lokale, Belgische retailers in het zonnetje zet.
Nationale solidariteit
Lokaal shoppen stimuleren is dit jaar extra relevant. Door de lockdown kregen veel ondernemingen het zwaar en zijn ze met zijn allen meer gaan beseffen hoe belangrijk het is om lokale economie te steunen.
De Belgische premier deed een oproep om van deze ‘nationale crisis’ ook een ‘nationale solidariteit’ te maken. De campagne en het statement dat zij met de deelnemende winkels en webshops hebben sluit aan bij de mentaliteit die ze hebben. Ze willen Belgische shoppers tonen wat oer-Belgische bedrijven voor het land betekenen.
Verschillende acties in 1800 winkels
Doordat ze met Bel Friday en de Belgische winkels ook een verschil willen maken op social media, wordt ook het Rode Kruis met deze actie in het zonnetje gezet. Samen doneren deelnemende retailers zo’n 100.000 euro aan het goede doel, dat door corona ook een stevige streep door de rekening kreeg.
In totaal doen zo’n 34 Belgische merken mee aan Bel Friday, dat is goed voor meer dan 1800 lokale winkels en webshops, waaronder schoenwinkels als Bent Merkschoenen, Bristol en Torfs.
Bron: HLN.be
Beeld: Retaildetail.be