De afgelopen persconferentie maakte duidelijk dat winkeliers weer klanten mogen ontvangen zonder winkelafspraak. Wel is het zo dat de basisvoorwaarden van toepassing blijven. Zo is er een maximaal aantal bezoekers toegestaan per winkel, het dragen van een mondkapje is verplicht en mensen moeten 1,5 meter afstand kunnen houden.
Midden december moesten winkels noodgedwongen de deuren sluiten. Na maanden gesloten te zijn is het woensdag 28 april eindelijk weer mogelijk om te doen wat winkeliers het liefste doen: ondernemen en klanten blij maken! Dit nieuwsitem geeft je tips om de aankomende periode vol inspiratie in te gaan!
7 tips om je klanten te verassen!
#1 Laat binnenstappen voelen als een feestje!
De winkelstraten hebben er een té lange tijd treurig uit gezien. Belangrijk dus dat het bezoeken van jouw winkel voelt als een feestje! Zorg bijvoorbeeld voor een feestelijke entree!
#2 Versterk de lentekriebels
De mogelijkheid om winkels weer zonder afspraak te bezoeken zou voor veel mensen weer als een ‘uitje’ voelen. Vertaal dit gevoel naar een mooie aankleding in jouw winkel. Muziek, versiering en verlichting helpen hierbij! Geef de klant persoonlijke, positieve aandacht! Dit versterkt de lentekriebels én kooplust van jouw klant.
#3 Oog voor opwelling
Mensen hebben de laatste tijd weinig fysiek kunnen shoppen en dus bestaat de kans dat zij momenteel toe zijn aan een update aan de schoenen-/kledingkast. Denk goed mee met jouw klant en bied een passend aanbod. Een miskoop mag, vooral deze tijd, niet geassocieerd worden met jouw winkel.
#4 Verbinding en persoonlijke gesprekken
Veel mensen hebben de afgelopen periode een stuk minder contact gehad dan wenselijk is. Maak daarom écht contact met de klant. Vraag hoe het met ze gaat, hoe ze zich voelen en vraag actief door!
#5 Voeg een verrassing toe
Verrassingen werken verslavend! Goed om dit toe te passen in jouw winkel. Een spontane verrassing is wat iedereen gemist heeft de afgelopen dagen. Biedt een verrassing die past bij jouw winkel! Een winactie, gratis items of extra spaarpunten zijn hiervan een voorbeeld.
#6 Verleng de verrassing tot thuis
Hoe leuk is het als de klant thuis opnieuw verrast wordt en opnieuw denkt aan jouw winkel? Een persoonlijk geschreven kaartje kan al voldoende zijn! Een inspirerende quote, kortingskaartje of een ander kleinigheidje zijn natuurlijk ook opties! Het hoeft niet veel te kosten. Een klein gebaar geeft al het gewenste verrassingseffect! INretail heeft een aantal leuke kaartjes gemaakt die je kan gebruiken! Bekijk de kaartjes hier.
#7 Verbind op social media
Als jouw klanten niet cameraschuw zijn kan je vragen of zij met hun nieuwe outfit of schoenen op de foto wil! Samen kunnen jullie bekijken in hoeverre de klant in beeld wil. Laat de volgers in elk geval weten dat je open bent, klanten ontvangt en hen blij maakt met een nieuw paar schoenen of kleding uit jouw winkel of merk!
Belangrijk om niet te vergeten:
Laat het harde online werk niet verloren gaan nu offline winkelen weer is toegestaan!
Zorg dat je openingstijden en bedrijfsgegevens up-to-date zijn.
Bron: INretail