De PREVIEW-beurzen van organisator CAST staan bekend om de gemoedelijke sfeer en de focus op producten. Deze mannenmode-editie is dat ook niet anders. Het is feedback die te horen is van veel van de standhouders. De beurs telt inmiddels ruim 170 merken die (een deel) van hun collectie tonen. Diverse nieuwe smaakmakers zijn toegevoegd die ook winkeliers aantrekken die normaal gesproken alleen inkopen doen in Parijs. De toevoeging van de extra merken betekent dat de beursvloer is uitgebreid naar de gangpaden tussen de showrooms op de eerste verdieping. De bezoeker loopt meteen tegen een tiental merken aan nadat ze de roltrap afkomen.
De route loodst de bezoeker langs meer mainstream merken zoals Cast Iron, Lyle & Scott en Chasin’, waarna op het eerste niveau men eerst langs de duurzamere merken komt. Wie geen blik op de plattegrond heeft geworpen zal dit feit wellicht ontgaan want er is niet gewerkt met signing zoals ‘sustainable area’ of groene kleuren. Op de plattegrond staat simpelweg een groen blaadje die de duurzamere aard van het merk aanduidt. De beurs laat de merken voor zich spreken, maar plaatst ze wel redelijk vooraan in de route zodat de bezoeker er simpelweg niet omheen kan. In gesprek met FashionUnited deelde Marijn Verschure eind 2024 al dat de beurs de duurzame merken meer onder het voetlicht wilde brengen en dat lijkt met deze subtiele manier wel gelukt.
PREVIEW Men bijt spits af van spannend beursseizoen
Een van de agentschappen die met de merken in dit gebied staat is Sole Agency. Xenia Oppier van het agentschap vertegenwoordigt die dag merken zoals Kapten & Son, Rotholz, Faguo en Klitmøller. “Ik kan de hele middag over duurzaamheid praten,” zo lacht ze. Ze geeft aan dat de merken in dit gebied op Preview Men allemaal hun eigen verhaal vertellen over duurzaamheid en dat dit aan de vertegenwoordiger is om te doen. Geen groene blaadjes bij de stand of andere aanduidingen. “Elke retailer en inkoper ziet duurzaamheid ook anders. Ik heb inkopers die geheel vegan inkopen en dus geen wol of leer gebruiken in het assortiment. Er zijn inkopers die alleen merken willen met productie in Nederland of Europa. De criteria zijn bij iedereen anders.” Elk merk zal daarom een inkoper op een andere manier aanspreken. Daarbij gaat het natuurlijk om de mate van verduurzaming, maar ook nog steeds om het ontwerp van het product en de prijs - dat is immers ook waar de meeste consumenten naar kijken.....
Lees het hele artikel op FashionUnited en bekijk de aftermovie via de onderstaande button.