Schoenen- en lederwarenwinkels zetten afgelopen september 3,3 procent meer om dan in september 2020, meldt het CBS. Kledingzaken doen het ook weer beter dan voorgaand jaar met een omzet toename van 9,3 procent. Het herstel zwakt helaas wel af. In augustus noteerden de schoenen- en modebranche nog stijgingen van 12 en 22,4 procent. Ondanks dat de procenten een positieve toename hebben blijven de consumentenbestedingen laag en zijn deze nog niet terug op het niveau van voor corona.
De detailhandel als geheel pluste met 4 procent. Ten opzichte van september 2019 was de omzet zelfs 11,6 procent hoger. Dat geldt ook voor de non-foodsector: die groeide met 3,5 procent ten opzichte van september 2020, en met 9 procent ten opzichte van september 2019.
Het online kanaal groeit nog steeds, afgelopen september met 10 procent. Webwinkels zagen hun inkomsten met 10,8 procent stijgen, multichannel winkeliers verkochten online 9 procent meer. Kledingaanbieders zagen vorige maand de grootste toename in de online verkopen: 17,2 procent, tegen 20,7 procent in augustus 2021.
Bron: Schoenvisie