De non-food vertegenwoordiger vreest de komende maanden voor een tsunami aan faillissementen en ontslagen. “Als de situatie niet verandert, wordt het een bloedbad”, aldus INretail. “De voorraadvergoedingsregeling moet beter passend gemaakt worden en bestellingen afhalen bij de winkel moet groen licht krijgen.”
Tienduizenden banen op de tocht
Aan een actuele flitspeiling van INretail deden binnen enkele uren 1300 ondernemers mee. Ruim zestig procent weet nu al dat hun onderneming in 2021 moet afslanken. Tienduizenden banen staan op de tocht en de paniek is enorm. “Tachtig procent van de deelnemers in onze branches is enorm bezorgd,” aldus een verontruste algemeen directeur Jan Meerman. “Er dreigt een groot maatschappelijk probleem waarvan ook toekomstige generaties de lasten van moeten dragen.”
Kom over de brug
“Kabinet als je besluit tot een winkel lockdown kom dan in ieder geval met een realistische vergoeding over de brug,” roept INretail op. “Er is twintig miljoen euro voor de voorraadvergoeding gereserveerd, maar zelfs behoudende berekeningen tonen dat de totale schade richting een miljard euro gaat. Help al die in de kern gezonde familiebedrijven die vaak al generaties bestaan om te overleven. Nu moet je geen zuinige boekhouder zijn. Alles ligt nog vol met spullen van de feestdagenperiode en wintervoorraad nu de uitverkoop compleet in het water valt. De winkelvoorraad heeft een enorme waarde en moet grotendeels afgeschreven worden. Een realistische vergoeding is keihard nodig om te overleven. In de vergoedingsregeling zijn nu geen verschillen tussen branches verwerkt en daardoor past de regeling niet. Meer maatwerk is nodig.”
Kom in actie!
Om richting de politiek en de media nog zichtbaarder te maken hoe hoog de nood is gaat INretail actie voeren. Ze vragen alle retailers om de gele opvallende poster op de winkelruit te plakken. "Hoe meer winkels deze posters ophangen, hoe duidelijker het voor iedereen is dat de retail belangrijk is voor Nederland".
Ze hebben verschillende varianten ontworpen. Op deze manier kunnen retailers kiezen welke poster het beste bij zijn/haar winkel en de situatie past.
Bekijk de verschillende posters hier
Bron: INretail