In het samenwerkingsproject doen bedrijven uit de textiel, schoenen, sport, kampeer, gereedschappen, tuincentrum, tuinmeubelen, hout, keukens, badkamers, vloeren, meubelen, slapen en speelgoed sectoren mee. In totaal doen er 28 ondernemingen mee.
“Samen investeren in middelen zoals kennis, tijd en kosten zorgt voor meer synergie en efficiëntie en levert een betere naleving van de wetgeving op. Zo kunnen bedrijven veel beter focussen op daadwerkelijk maatschappelijke impact maken en vele duizenden euro’s besparen”, aldus de brancheorganisaties.
“Gezamenlijk zijn, volgens de voorgeschreven CSRD-methodiek, de belangrijkste duurzaamheidsonderwerpen voor de sector bepaald en worden daarna gevalideerd door externe stakeholders. De uitkomst is het brancheformat met onder meer een set aan duurzaamheidsonderwerpen die een sterke basis vormen voor bedrijven om met relatief beperkte tijd en middelen een door de CSRD verplichte bedrijfsspecifieke duurzaamheidsstrategie op te zetten”, meldt het bericht.
Ondanks dat het huidige project in november tot een einde komt, overwegen de brancheorganisaties al vervolgtrajecten. Dit kan inhouden dat enkele van de tijdens het project ontwikkelde tools voor het publiek toegankelijk zullen worden, maar ook dat er nieuwe projecten worden opgestart waarbij bedrijven zich bij kunnen aansluiten ter ondersteuning van het CSRD-traject.
Bron: FashionUnited