Dongsung Chemical is een bedrijf uit Zuid-Korea dat ook chemicaliën maakt. Als strategische partner van UPM Biochemicals zoekt het naar innovatieve methoden om materialen te produceren, zoals milieuvriendelijke schoenlijm die beter is voor de planeet.
Dr. Michael Duetsch, VP van UPM Biochemicals en Man Woo Lee, CEO van Dongsung Chemical geven antwoord op zes vragen over de toekomst van bio-chemicaliën in schoeisel en onthullen hun gedachten over duurzaamheid in hun sector.
Wat zijn de belangrijkste trends op de schoenenmarkt op dit moment? Zien jullie een trend in de richting van hernieuwbare materialen op de schoenenmarkt?
Man Woo Lee (MWL): ‘Hernieuwbaar’, ‘recycling’, ‘milieuvriendelijk’ en zelfs ‘biologisch afbreekbaar’, zijn modewoorden die veel gebruikt worden in de schoenenindustrie. Tegenwoordig houden jongere generaties bij hun aankopen rekening met verschillende factoren. Daartoe behoren de functionaliteit en het ontwerp van het product, het merk, het milieueffect van het productieproces en de levenscyclus van de materialen. Onder deze overwegingen is "milieuvriendelijk" een nieuwe megatrend die we steeds vaker zien.
Waarom is het belangrijk dat wereldmerken, bijvoorbeeld kleding- en schoenenbedrijven, hun producten duurzamer maken?
Dr. Michael Duetsch (MD): We moeten snel overgaan op een nieuwe manier van zakendoen om ons klimaat en de aarde waarop we leven in stand te houden. Grote bedrijven vragen om duurzame oplossingen en als je naar de waardeketen van grondstoffen tot producten kijkt, vervullen wij een belangrijke stap. Wij nemen de duurzame grondstof - hout in ons geval - en zetten die om in chemicaliën. Dit proces is essentieel om de economie om te vormen tot iets nieuws, wat wij de duurzame bio-economie noemen. De textiel- en verpakkingsindustrie, bijvoorbeeld, hebben een zeer grote impact op duurzaamheid omdat de meeste gebruikte materialen op fossiele basis zijn. Het is duidelijk dat we een duurzame oplossing moeten vinden. Wij willen onze bijdrage leveren om dit te veranderen en duurzamere industrieën te creëren.
Lees het gehele artikel op FashionUnited.
Beeld: Coachtopia
Bron: FashionUnited