Soles4Souls: Schoenen doneren voor een betere wereld, positieve impact voor zowel voor mens als planeet
De impact van orkaan Katrina en het ontstaan van Soles4Souls
Orkaan Katrina wordt gezien als de dodelijkste en meest vernietigende Atlantische orkaan van het orkaanseizoen 2005. Niet eerder richtte een natuurramp zoveel schade aan. Dat was het moment waarop uit een goed hart Soles4Souls is ontstaan in de Verenigde Staten. Door verschillende natuurrampen zijn veel mensen in Centraal-Amerika dakloos geraakt en leven veel mensen in armoede. Deze mensen zijn met schoenen en kleding al een stukje geholpen. Masja: “En ondertussen doen wij meer dan dat.”
Masja's rol bij Soles4Souls
Masja van de Pavoordt-Elshout is verantwoordelijk voor het op de kaart zetten van Soles4Souls in Europa en het Verenigd Koninkrijk. Zij zorgt ervoor dat iedereen weet van het bestaan van Soles4Souls en wat zij doen, en haalt donaties van zowel nieuwe als gebruikte schoenen en kleding binnen. “Ik werk zelf sinds november 2022 bij Soles4Souls.” In de Verenigde Staten heeft Soles4Souls 75 vaste medewerkers in dienst om kleding en schoenen in te zamelen en deze naar de juiste plek aan de juiste mensen te doneren. “Ik ben aangenomen om dit in Europa verder uit te dragen. Er is op allerlei vlakken veel werk aan de winkel. Geen probleem: “schouders eronder!”, vertelt Masja.
Projecten: 4RELIEF en 4OPPORTUNITY
Masja legt uit dat Soles4Souls zich inzet voor verschillende projecten, waaronder 4RELIEF en 4OPPORTUNITY. 4RELIEF richt zich op het bieden van hulp aan landen zoals Oekraïne, Syrië en Turkije waar oorlog heerst of waar grote natuurrampen hebben plaatsgevonden. Bij het project 4OPPORTUNITY worden mensen in ontwikkelingslanden geholpen die in armoede leven. Met name in Midden-Amerika, Oost Europa en Afrika zijn er vrouwen die voor hun gezin moeten zorgen zonder inkomen te hebben. Soles4Souls biedt hen de mogelijkheid om schoenen te kopen voor een klein bedrag, die ze vervolgens kunnen doorverkopen op de markt. Zo kunnen ze brood op de plank krijgen en voor hun familie zorgen, waardoor ze uitzicht krijgen op een betere toekomst. Het is voor de partners van Soles4Souls belangrijk om te weten waar hun gedoneerde spullen terechtkomen, en daarom communiceert Soles4Souls transparant over wat er met de donaties gebeurt.
Doneren van schoenen
“Als consumenten besluiten om afstand te nemen van hun gedragen schoenen, maar wanneer deze nog steeds goed draagbaar zijn, ontvangen wij deze graag om deze aan mensen te geven die hier nog goed gebruik van kunnen maken, zegt Masja.
Netwerken en bewustwording
Masja is vaak onderweg naar evenementen en beurzen om Soles4Souls onder de aandacht te brengen. Ze ontmoet vertegenwoordigers van merken, retailers, fabrikanten, maar ook branchevreemde bedrijven die geïnteresseerd zijn in het verhaal van Soles4Souls. “Een aantal van hen wil ook een donatiebox in hun organisaties of winkels neerzetten waarin mensen schoenen kunnen doneren. Sinds kort is het ook mogelijk om schoenen in te leveren bij CAST in Nieuwegein. In de parkeergarage staan 2 containers van CAST/ANWR/Soles4Souls. Of lever het af bij het Soles4Souls magazijn in Arnhem, nog beter!
Transparantie en duurzaamheid
Het doneren van schoenen is een kleine, maar belangrijke stap in de richting van duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid.
“Soles4Souls vindt transparantie erg belangrijk. Het moet inzichtelijk zijn waar de schoenen terechtkomen, wat het voordeel is voor de mensen in de wereld, wat het bewerkstelligt en wat de economische impact is. We brengen ook in kaart wie onze donateurs zijn en wie ons helpen om mensen in nood bij te staan. Als ze dat willen, gaan we zelfs met deze donateurs naar de landen toe om de mensen daar persoonlijk de schoenen te overhandigen.” Op deze manier probeert Masja, letterlijk, steeds meer vaste voet aan de grond te krijgen in Europa, en met succes.
Verplichte duurzaamheidsrapportages vanaf 2025
Vanaf 2025 moeten een groot aantal bedrijven verplicht gaan rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid en waar de producten die zij op de markt brengen, uiteindelijk terechtkomen. De richtlijn heeft als doel de kwaliteit van informatie en de transparantie over de milieu- en sociale impact van bedrijven te vergroten. “Anders worden we gewoon een grote afvalbak. Waar gaan we met al die spullen naartoe? Het is belangrijk om meer verantwoordelijkheid te nemen en na te denken over wat en hoeveel er wordt geproduceerd en in omloop wordt gebracht,” aldus Masja.
Ben je benieuwd naar meer informatie?
Kijk dan op de website van Soles4Souls of neem contact op met Masja via onderstaande buttons.
Masja is ook aanwezig tijdens PREVIEW FOOTWEAR & ACCESSORIES op 10 & 11 februari 2025.
Soles4Souls Mail Masja