De toename in interesse voor vrijetijdskleding door de lockdown speelde hierbij zeker een rol. Maar Lyst noemt de modesamenwerkingen van het bedrijf met Rick Owens, Valentino en Proenza Schouler als de reden achter de ersterkte stijlreferenties. De laatste koppeling wekte bij de lancering in maart de interesse van zowel redacteuren als influencers.
Lyst meldt een piek van 92 procent in zoekopdrachten naar Birkenstocks na de release van de samenwerking met Proenza, terwijl Matches Fashion in de eerste drie weken 60 procent van zijn voorraad verkocht. "We hebben hier een geweldige interesse gezien", zegt Cassie Smart, head of womenswear buying bij Matches, tegen de Britse Vogue. "De samenwerking voelt heel modern aan met de contraststiksels en klittenbandsluiting die een verschil maken." Net-a-Porter, dat aanvankelijk exclusief was, bevestigde een vergelijkbaar succesverhaal. "We blijven deze week zien waar onze klant op zoek is naar comfortabele schoenenopties", zegt Elizabeth von der Goltz, de wereldwijde inkoopdirecteur van Net-a-Porter. Het zwart is het populairst geweest, maar, voegt ze eraan toe: 'Ik heb ze in zilver en ben er dol op!'
Ontdek de collectie van Birkenstock @ showroom 086