CAST Nieuws

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes & trends in de schoenenbranche.

40 jaar CAST | In gesprek met Marcel Koppen

40 jaar CAST | In gesprek met Marcel Koppen

Ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van CAST gaan we de komende weken in gesprek met diverse bekende leveranciers en agenten die al jarenlang actief zijn in de branche. Lees in het onderstaande artikel het interview met Marcel Koppen (Gruppo Adanti).

Even voorstellen...
Marcel Koppen is eigenaar van Gruppo Adanti sinds 1994. Het bedrijf vertegenwoordigt onder andere de merken GioRgio, Officine Napoli en Evaluna. Marcel is verantwoordelijk voor de ontwikkeling & verkoop in samenwerking met Mark Baudoin. Naast de showroom in Nieuwegein hebben ze het kantoor/magazijn in IJsselstein waar zijn vrouw de leiding heeft. 

Hoe lang ben je al betrokken bij CAST en wat is je eerste herinnering?
"Volgend jaar maart ben ik 30 jaar eigenaar van Gruppo Adanti, en ook dus al 30 jaar betrokken bij CAST. Adanti zelf is al vanaf de start van CAST -sinds 1984 dus-showroomhouder. Vanzelfsprekend zijn meerdere verbouwingen de revue gepasseerd en hebben we ook nog uitgebreid, maar altijd op deze locatie”.

“Ik ben binnen mijn familie de vierde generatie die in de schoenenbranche werkt. Mijn ouders en voorouders hadden schoenwinkels, dus zodoende had ik wel al ervaring met CAST. Ik was nog niet bezig met inkoop, maar ben toen wel al mee geweest”. 

“Ik heb eerst bij Clarks in Engeland gewerkt en daarna bij een schoenenfabriek in Italië waar mijn passie voor het vak echt begon te groeien. Mijn herinnering aan CAST in die tijd is dat het toen nog een pand met twee verdiepingen was waar het altijd gezellig druk was. Waar nog veel meer georiënteerd werd dan dat nu het geval is. Kortom, een fijn inkoopcentrum, toen als klant en nu als leverancier." 

Wat is het verschil tussen CAST ‘vroeger’ en ‘nu’?
"Vroeger was CAST meer een oriëntatiecentrum. Ik ben verbaasd dat dat nu minder is geworden. Ik denk dat oriëntatie in de huidige markt belangrijker is dan ooit. Daar wordt naar mijn mening momenteel te weinig gebruik van gemaakt. Dat is jammer, want die mogelijkheid is er natuurlijk wel, omdat erg veel merken dicht bij elkaar zitten, in het pand”.

“Daarnaast zijn er de laatste jaren wel veel positieve veranderingen. Er worden door CAST veel meer events georganiseerd en daardoor zit er een goede flow in. Er zijn meer verschillende beurzen bij gekomen waardoor CAST als handelscentrum ook weer extra onder de aandacht is bij retailers. Maar ook voor exposanten om nog een keer extra onder de aandacht te staan bij bijvoorbeeld de confectiebedrijven”.

Welke gebeurtenis is jou het meest bijgebleven?
“Ik weet nog dat de aanslag was op het World Trade Center (2001), dan weet ik echt nog met welke klant ik aan tafel zat. Bij de entree van onze showroom hadden we een groot tv-scherm. Daar speelden we modeshows op af van een fashion channel. We hebben die zender toen omgeschakeld naar wat er in Amerika gebeurde. Er stonden allemaal mensen voor onze showroom vanaf de gang te kijken op de tv naar wat er gebeurde. Toen zag je op een gegeven moment het tweede vliegtuig de toren in vliegen... Dat is me wel bijgebleven."

"Een andere gebeurtenis die me is bijgebleven is in de tijd dat de extra verdieping erop werd gebouwd. Toen zat ik hier op een vrijdagavond nog even door te werken. Opeens was het echt noodweer en begaf de waterbak het, die was gebouwd om al het water op te vangen. Toen zijn we met een aantal tot 's nachts bezig geweest om de showrooms te redden. Dat was wel een dingetje”.

Hoe heeft CAST zich in jouw ogen ontwikkeld in de afgelopen jaren?
"In de afgelopen 30 jaar dat ik bij CAST betrokken ben is CAST uitgegroeid tot het hoofd inkoopcentrum van Nederland. Dit centrum is voor veel partijen interessanter geworden dan internationale beurzen, dus dat is echt een positieve ontwikkeling. Buiten CAST zijn er niet veel actieve beurzen die nog interessant zijn. Een aantal partijen die nog naar andere beurzen gaan lopen eigenlijk ook allemaal hier. CAST wist zich al die tijd goed staande te houden en heeft ervoor gezorgd dat ze inkoopcentrum nummer één zijn gebleven." 

Hoe heeft jouw bedrijf zich de afgelopen jaren ontwikkeld?
"Toen we bij CAST kwamen waren we enkel een agentuur, maar nu werken we ook met eigen merken. We zijn door de verandering in de markt ook meer met voorraden gaan werken, uit voorraad gaan leveren en never-out-of-stock programma's gaan gebruiken. We zijn ook fors gegroeid in automatische serviceverlening naar onze klanten toe. Daarnaast hebben we inmiddels een grotere showroom. Daarmee hebben we een luxere presentatie gerealiseerd." 

Wat is voor jullie de toegevoegde waarde van jullie showroom in CAST?
"De toegevoegde waarde voor ons is dat we met heel veel merken/leveranciers bij elkaar op 1 plek zitten en zo dus maximale service aan onze klanten kunnen bieden. Voor hen is het natuurlijk prettig om naar één centrum toe te rijden waar ze alles hebben en veel merken bij elkaar zitten. De toegevoegde waarde is dat we met zijn allen de schouders eronder kunnen zetten en ervoor kunnen gaan.”

Toekomst CAST
"De markt zal zich blijven ontwikkelen en we zullen nooit weten wat er gaat gebeuren. Mode online blijft een taai ding, dus ik verwacht eigenlijk wel dat de stenen winkel belangrijk blijft en daarmee ook de kansen voor een centrum zoals CAST voor de toekomst gewaarborgd is."

Vind je dat er dingen moeten veranderen?
"Je moet altijd met de tijd mee blijven gaan, maar dat geldt voor alles. Je kunt je afvragen of we verder moeten investeren in dit pand of wellicht op zoek moeten gaan naar een nieuw pand. De toekomst voor het centrum is in ieder geval dat we samen blijven, samen de schouders eronder blijven zetten en niet de ogen sluiten voor wat de mogelijkheden zijn en waar de markt om vraagt.”

 

Meer nieuws

Zoek een merk

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...