CAST Nieuws

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes & trends in de schoenenbranche.

40 jaar CAST | In gesprek met Dennis Beute

40 jaar CAST | In gesprek met Dennis Beute

Ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van CAST gaan we de komende weken in gesprek met diverse bekende leveranciers en agenten die al jarenlang actief zijn in de branche. Lees in het onderstaande artikel het interview met Dennis Beute (ANWR-GARANT).

Even voorstellen…
Dennis Beute is algemeen directeur bij ANWR-GARANT. De retailservice organisatie in de schoenen, sport en de outdoorbranche. En daarnaast is hij voorzitter van het bestuur van CAST.

Hoe lang ben je persoonlijk betrokken bij CAST?
“Inmiddels ben ik ongeveer 14 jaar betrokken bij CAST. Met als eerste doel het ‘stoffige’ karakter van Garant en de leden af te halen. Er mocht meer fashion worden ingekocht. Ik begon toen met het werken voor Garant op de eerste verdieping, waar nu de gastexpo is. Daar hadden wij een showroom en kantoor. Vlak nadat ik begon werd Garant overgenomen door ANWR. Een mega spannende tijd brak toen aan. Hiervoor was ik niet actief in de schoenenbranche, dus moest ik in het begin wel erg wennen. Ik kwam in een andere bloedgroep terecht dan ik gewend was in de horloges en sieraden. Gelukkig kon ik snel aarden en bleken de mensen allemaal erg gepassioneerd en professioneel te zijn”.

“We zijn als één organisatie op de tweede verdieping verder gegaan, waar we nu nog steeds zitten. En met die jaren hebben we eigenlijk iedere keer een stukje ruimte erbij gepakt. Laatst nog een complete showroom voor e-commerce”.

“De meeste mensen kennen ANWR van een statig pand in Velp, toevallig mijn woonplaats. Toen CAST steeds belangrijker werd zijn zij ook naar Nieuwegein verhuisd. Garant zat daar al. De Nederlandse club bestaat zelf al meer dan 60 jaar”. 

Wat is het grootste verschil tussen CAST ‘vroeger’ en ‘nu’?
“Als ik heel eerlijk ben, is er niet zoveel verschil. Ik denk wel dat de wereld erg veranderd is om ons heen. Maar het inkoopcentrum an sich, misschien wel gelukkig, heeft nooit haar basisfunctie verloren. Het is een plek waar ondernemers heel effectief kunnen inkopen en informatie kunnen halen. Ik denk ook dat dat het doel is van zo’n centrum. We hebben er nu wel meerdere product categorieën en digitale tools aan toegevoegd”.

Wat zijn voor jou hoogtepunten geweest afgelopen jaren?
“De Gouden schoen uitreikingen bijvoorbeeld. Dit blijft een mooie waardering voor het vak en voor de leveranciers. Ook daar hebben we ons wel eens afgevraagd of je daarmee door moet gaan, omdat alles veranderd. Maar juist doordat alles verandert willen we tradities in ere behouden. Een ander hoogtepunt zijn de modeshows die we vroeger altijd organiseerden, deze waren ook ontzettend gaaf. Eigenlijk vind ik elke dag of beurs waar veel van mijn leden op af komen een feestje. Daar doen we uiteindelijk voor”.

Hoe heeft CAST zich in jouw ogen ontwikkeld in de afgelopen 40 jaar?
“CAST heeft zich meebewogen met de markt. Destijds moesten ze het centrum natuurlijk eerst op de kaart zetten en toen het eenmaal stond - blijkbaar was er animo van de lederwaren - kwam er nog een verdieping bovenop. Het werd allemaal steeds groter. Maar nu het weer krimpt, net als de markt, heeft het zich ook weer aangepast. De laatste vijf jaar met focus op mode en sport en digitale oriëntatie. Ik denk dat dat het mooie is van CAST. Dat het iedere keer heeft kunnen meebewegen en het er daarom ook nog steeds is. Waar heel veel andere inkoopcentra zijn weggevallen. Dit mag je op conto schrijven van de merken die in het centrum geloven, de betrokken salestijgers die hier de showrooms bemannen, de vrijwillige bestuursleden die nog extra gas geven achter de schermen, maar zeker ook van het CAST team dat zich dag in dag uit inzet om er een leefbaar inkoopcentrum van te maken. Nog elke dag spreek ik retailers die blij zijn dat we zo’n mooi centrum hebben”.

Hoe heeft ANWR zich de afgelopen jaren ontwikkeld?
“Ik denk dat wij eigenlijk hetzelfde doen als CAST. Tien jaar geleden toen online erbij kwam en het complete retail speelveld ging veranderen, hebben wij onze rol ook aangepast. Naar marketingconcepten, naar e-commerce met onze ondernemers, hulp bij digitalisatie, maar ook extreem veel kennisoverdracht bij overname- en opvolging bijvoorbeeld. Gelukkig blijft de liefde voor de schoen wel bestaan en vormt dat nog altijd onze basis competentie”.

 Wat is voor jullie een toegevoegde waarde voor een showroom in CAST?
“In het hart van de handel zitten. Tussen je leveranciers en tussen je retailers, dat is gewoon perfect. Ik zou het nog steeds niet anders willen. Je kunt het kantoor best buiten CAST hebben, maar ik vind het gewoon fijn om het allemaal bij elkaar te hebben. Dat is gemakkelijk, zeer effectief en belangrijk voor de onderlinge contacten. Ik kan het iedereen aanraden”.

Toekomst CAST
“Ik zie de toekomst van CAST uiteindelijk in een nieuw gebouw met het samenvoegen van schoenen, sport en mode. In een hybride variant. Waar je naast vaste showrooms ook flexibele showrooms hebt en bepaalde expositieruimtes. Als je dit helemaal naar wens van de markt zou kunnen inrichten, zou dat natuurlijk top zijn”.

Waar word je blij van in je werk?
“Van succes. En dat moet je samen halen en samen beleven. Dat kunnen hele kleine succesjes zijn. Daar word je blij van. Maar je moet wel ergens naartoe kunnen werken. Succes kent lange adem. Als je creatief kunt zijn in je hoofd, dan kun je mooie dingen bereiken. Te veel herhaling is ook niet voor mij weggelegd. Daar word ik niet zo blij van. Verandering op z’n tijd in een speelveld van onzekerheden klinkt voor de meeste mensen niet zo vrolijk in de oren, maar daar gedij ik goed op”.

Meer nieuws

Zoek een merk

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...