Uit het onderzoek blijkt dat 3 op de 10 kinderen (32%) in te kleine schoenen naar school gaan. Bovendien geeft bijna de helft van de ouders (43%) aan in september extra op de uitgaven te moeten letten om schoolbenodigdheden te kunnen kopen.
Kleine schoenen, grote prijskaartjes en gevolgen
Bijna 1 op de 12 kinderen in Nederland leeft in armoede. Stijgende energierekeningen en extreme inflatie zorgen ervoor dat steeds meer mensen en (eenouder)gezinnen in financiële problemen terechtkomen. Ook de komst van een nieuw schooljaar brengt traditiegetrouw extra kosten met zich mee. Ruim de helft van de ouders (58%) zegt dan ook te schrikken van de hoeveelheid geld die ze bij de aankoop van nieuwe schoenen kwijt zijn. Een even groot aandeel (60%) zegt dat dit een flinke hap is uit hun budget. 4 op de 10 Nederlandse ouders zeggen de aankoop van nieuwe schoenen voor z’n kinderen zelfs wel eens uitgesteld te hebben omdat ze op dat moment niet genoeg geld hadden (42%). Ongeveer de helft van de ouders (47%) geeft aan dat hun kind wel eens in kapotte of versleten schoenen naar school ging. Bijna 1 op de 4 ouders bevestigen in het onderzoek dat hun kind om die reden gepest of uitgelachen werd op school (25%).
Een zoektocht naar oplossingen
Om de kosten te drukken kijken ouders vaak naar de mogelijkheid om schoenen onderling door te geven. Zo geeft meer dan de helft van de ouders aan dat het niet ongebruikelijk is dat hun kinderen de oude schoenen van hun grotere broer of zus overnemen (57%), terwijl ook meer dan 4 op de 10 ouders (45%) aangeven schoenen van een kind buiten het gezin over te nemen. 4 op de 10 ouders wachten met het kopen van kinderschoenen tot deze in de uitverkoop gaan (41%), om zo geld te besparen. Tot slot geven 6 op de 10 ouders aan schoenen voor hun kinderen op de groei te kopen (57%), waarna de extra ruimte in de schoenen wordt gecompenseerd met dikke sokken of een extra zooltje.
Bristol en Kinderhulp laten de moed niet in de schoenen zakken
Onderzoek wijst aan dat ruim twee derde van de ouders vindt dat kinderarmoede een gigantisch probleem is in Nederland (69%). Jammer genoeg wordt er nog altijd te weinig aandacht aan besteed. Daarom slaan Belgisch familiebedrijf Bristol en Nationaal Fonds Kinderhulp de handen in elkaar om gezinnen die het financieel moeilijk hebben dit schooljaar een financieel én mentaal duwtje in de rug te geven met hun ‘In my shoes’-campagne.
De campagne start op 24 augustus en Bristol zal voor elk paar leren kinderschoenen dat ze verkopen tijdens de campagneperiode, 5 euro aan Kinderhulp schenken om zo gezinnen die moeite hebben om rond te komen te steunen. Daarnaast werden er ook pakkende getuigenissen verzameld van mensen die met armoede te kampen hebben om zo ook een gezicht te geven aan een probleem dat maar al te vaak achter gesloten deuren blijft.
*Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van TEAM LEWIS en Bristol tussen 9 en 17 augustus 2022 bij 1.000 Nederlandse ouders van kinderen tussen 3 en 18 jaar. De maximale foutenmarge bij 1.000 Belgen bedraagt 3,02%. Als er in dit rapport verwezen wordt naar ouders gaat het dus om Nederlandse ouders van schoolgaande kinderen tussen 3 en 18 jaar.