Zef Hemel over de toekomst van binnensteden in Nederland

De detailhandel is een economische sector met grote maatschappelijk impact. Winkelstraten bepalen in hoge mate de leefbaarheid en de sfeer in de steden, dorpen en wijken. Hoe zorgen we voor levendige (winkel) gebieden en wie of wat is daarvoor nodig? INretail nodigt experts uit om hun kijk op dit vraagstuk te delen. Ze trappen af met een presentatie van planoloog Zef Hemel over de toekomst van binnensteden in Nederland.

Vijf lessen van Zef Hemel 
Zef Hemel deelt zijn visie op de publieke waarde van winkelen en geeft vijf lessen mee: 

  1. De basisregel; In binnensteden gaat het niet alleen over winkels.
    Een binnenstad bestaat niet alleen uit winkels. Er moet ook gekeken worden naar wat er gebeurt met kerken, stadhuizen, rechtbanken, theaters, musea en onderwijsinstellingen. Veel van deze publieke functies zijn de laatste jaren verdwenen uit de binnenstad. In de afgelopen decennia is met het overaanbod aan winkels de economische functie van de binnenstad te belangrijk geworden ten koste van de bredere publieke functie. Volgens Zef Hemel moeten we daarnaar terug en hierover nadenken vanuit cultuur-historische waarden. 

  2. Winkelstraten in binnensteden zijn buitengewoon veerkrachtig.
    "Als we kijken naar het verleden kunnen we constateren dat winkelstraten in binnensteden erg oud zijn en buitengewoon veerkrachtig. De winkelstraten in de binnenstad van Amsterdam zijn al 400 jaar oud en de situatie is niet veel veranderd. Denk aan de negenstraatjes. De retailsector is flexibel en veerkrachtig en weet steeds weer te reageren".

  3. Niet elke binnenstad heeft dezelfde toekomst.
    "Ondanks dat er veel algemene trends in de binnensteden te zien zijn, zijn er ook grote verschillen. Zowel voor binnensteden als voor perifere regio’s geldt dat het een niet sterk of zwak is. Dit verschilt erg per regio. Daarom is het verstandig om niet allemaal hetzelfde te doen en dezelfde oplossing na te streven".

  4. Historische studies van binnensteden zijn waardevol.
    Verschillende studies over de binnensteden kunnen ons verder helpen. Dit is voornamelijk te horen wanneer je met retailers spreekt die al generatie op generatie in de binnensteden actief zijn. Door naar het verleden te kijken zie dat er veel is veranderd in binnensteden. Dit hoeft echter niet altijd erg te zijn.

  5. Doe het niet alleen!
    "De allerbelangrijkste les is om het als sector niet alleen te doen. Schakel je klanten in, de burgers. Zij vertellen hoe die publieke waarde van de stad eruit ziet. Burgers houden van winkels, maken zich grote zorgen over de winkels en kunnen en willen daarom graag meedenken over een florerende toekomst van binnensteden mét winkels, maar wel binnen een bredere publieke functie. Gebruik die input en betrek dan ook al die andere maatschappelijke instellingen. Maar neem als winkeliers het voortouw in de discussie".

"En nog een laatste les! Als jullie met deze vijf lessen gaan werken, dan komen jullie vanzelf bij publieke waarden. Die zijn ongelooflijk belangrijk voor ons allemaal, niet alleen voor het overleven van de retail, maar ook van de burgers en het overleven van de democratie, van de functie van de agora. Want in het geweld van de digitalisering beginnen wij het heel erg moeilijk te krijgen. Dus wij moeten deze fysieke ontmoeting in de binnenstad weer heel bewust gaan organiseren. De retail speelt daar een rol in", aldus Zef Hemel. 

Bron: INretail

Meer nieuws

Zoek een merk

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...