Waarom komt de consument van de toekomst naar de winkel? [onderzoek]

Dat de coronacrisis grote gevolgen heeft op de sector retail is onmiskenbaar. Ooit gaat de coronacrisis voorbij, vermoedelijk wanneer er een vaccin is gevonden. In dit artikel lees je een kleine samenvatting van het onderzoek van de ABN AMRO.

De rol van online: oriënteren en kopen
Bij het schetsen van de situatie van de fysieke winkel kan niet voorbij worden gegaan aan de ontwikkeling van het onlinekanaal. Het belang van online verkopen wordt steeds groter en gaat al langere tijd ten koste van het aantal fysieke winkels. In de laatste vijf jaar is het aantal winkels volgens marktonderzoeker Locatus met 7 procent afgenomen. Terwijl het aandeel online binnen het totaal verkochte consumentenproducten in diezelfde periode met 11 procent naar 22 procent groeide.

Veranderde bezoekfrequentie
Doordat consumenten verwachten meer gebruik te maken van het onlinekanaal, heeft dit consequenties voor bezoek in de winkelstraten. Consumenten voorzien dat zij minder vaak naar de fysieke winkel gaan. Van de respondenten zegt 35 procent van plan te zijn minder naar de winkel te gaan. Daartegenover staat dat 8 procent juist wel veel meer naar de winkel denkt te gaan. Per saldo betekent dit dat 28 procent minder naar de winkel wil.

Verandering locatiebezoek
Naast dat de consumenten liever minder fysieke winkelgebieden bezoekt, verandert ook de voorkeur voor het type winkelgebied. Consumenten krijgen volgens dit onderzoek meer een voorkeur voor hun eigen gemeente. Ook het dorp buiten zijn eigen gemeente wint aan voorkeur. De grotere, middelgrote en kleine steden verliezen aan populariteit.

Bekijk hier het gehele onderzoek

Bron: ABN AMRO 

Meer nieuws

Zoek een merk

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...