Stap voor stap naar een succesvol lockdown-loket: Click & Collect

Handig! Doorloop deze stappen voor een succesvol lockdown-loket!

Sinds er in de persconferentie is aangegeven dat winkeliers hun klanten bestellingen mogen laten afhalen is er een klein beetje hoop ontstaan voor de retail branche. Na bijna twee maanden mag er voor winkeliers iéts meer. Maar hoe pak je de click & collect methode het beste aan? We vertellen het je aan de hand van de volgende stappen:

STAP 1: Zorg dat je gezien wordt

Op afstand kan je het beste onder de aandacht komen middels digitale manieren. Denk aan het bouwen van een website of het aanmaken van een social media account. Ben je al in het bezit hiervan? Zorg dan dat al jouw platformen geoptimaliseerd zijn. Vooral via social media kun je snel en goedkoop je assortiment onder de aandacht brengen. Nog handiger is als je voor je bestellingen een goed werkende webshop, up-to-date voorraadbeheer en een contactverwijzing hebt. Waarvoor je ook kiest, zorg dat je (op een positieve manier) gezien wordt.

Naast deze digitale middelen blijft de fysieke presentatie ook belangrijk. Mensen lopen nog steeds langs jouw etalage en dit wordt waarschijnlijk ook het punt waar mensen hun bestelling komen afhalen. Laat deze mensen kennis maken met jouw producten door een mooie etalagepresentatie.

STAP 2: Klant bezoekt website/social media profiel of loopt langs jouw etalage: creëer een ‘WOW-effect’

Als je eenmaal de aandacht van de potentiële klant getrokken hebt zorg dan dat je bij de klant het ‘WOW-effect’ opwekt.

Weids uitzicht op je assortiment – Breng een zo breed mogelijke selectie in beeld en wissel deze elke week af. Door variatie te tonen bied je verschillende ‘smaken’ en heeft de klant een reden om terug te komen. Doe dit zowel online (website/social media) als offline (etalage winkel).  

Overzichtelijk – Presenteer de selectie binnen een leuk samenhangend thema. Inspelen op seizoenen is leuk of ga voor een relevante periode (carnaval, kerst ect). Zorg voor een geheel binnen deze presentatie en houd dit in balans.

Willen, willen, willen! – Presenteer je producten met een hoog dit-wil-ik-hebben-gehalte. Breng je producten aantrekkelijk in beeld. Poets de schoenen, presenteer deze afwisselend en kies de juiste belichting.

STAP 3: De bestelling is geplaatst: communiceer helder welke bezoekregels er gelden en hoe de procedure verder verloopt.

Zorg dat, wanneer de klant een bestelling geplaatst heeft, er duidelijk gecommuniceerd wordt hoe de procedure verder verloopt. Zorg dat hier altijd de richtlijnen van de Rijksoverheid in acht worden genomen.

STAP 4: De klant komt zijn/haar bestelling afhalen

Zorg dat jouw afhaalbestemming een bestemming wordt die men zich positief zal herinneren. De klant moet zich verheugen om opnieuw naar jouw winkel toe te komen. Integreer je etalage en je loket tot een aantrekkelijk geheel.

STAP 5: De klant vertrekt: biedt in deze tijd wat extra’s  

Fijn om in dit soort tijden je klanten een ‘warm-welkom moment’ te bieden. Dit draagt ook bij aan een goede naamsbekendheid. Iets waardevols, helemaal in deze tijd. Ondernemers hebben alle support nodig in deze tijd. De lockdown heeft laten zien dat veel klanten lokale ondernemers graag een hart onder de riem steken. Geef wat terug! Zorg niet alleen voor een goede service maar biedt de klant wat extra’s. Denk aan een bedankkaartje: ‘Leuk dat je langs kwam’. Een klein gebaar zal een grote indruk kunnen achterlaten.

Bron: Fashion United

Meer nieuws

Zoek een merk

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...