Klarna: "Modewinkels verhuisd naar digitale winkelstraat"

Uit onderzoek van betaalverwerker Klarna blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse shoppers (58%) hun kleding de afgelopen maand online heeft gekocht. Minder dan een vijfde (15%) deed dit, met de mogelijkheid om op afspraak te shoppen, in fysieke winkels.

Volgens Klarna betekent dit dat online modewinkels momenteel een hoger aandeel van het winkelend publiek hebben dan normaal het geval zou zijn. Nederlandse shoppers geven wel aan dat ze na de pandemie hun modeartikelen weer vaker in fysieke winkels willen kopen.

Uit het onderzoek bleek dat Nederlanders er uiteraard naar verlangden om weer in fysieke winkelstraten te shoppen. De heropening van de retail was is goed nieuws! Tegelijkertijd is het duidelijk dat er ook door de lockdown nieuwe gewoontes zijn ontstaan. Meer dan de helft van de shoppers denkt over een jaar het grootste deel van hun aankopen online te (blijven) doen.

Er komt duidelijk naar voren dat Nederlandse shoppers voor veel productcategorieën weer vaker zullen terugkeren naar de fysieke winkel. Echter shoppen Nederlanders ook steeds vaker online voor producten die traditioneel in fysieke winkels worden gekocht, zoals autoproducten, dagelijkse boodschappen en geneesmiddelen. Deze producten worden – ook midden in de pandemie – nog steeds vaker in fysieke winkels gekocht, maar dit gaat in de toekomst steeds vaker online plaatsvinden.

Als Nederlanders de keuze zouden krijgen om al hun aankopen alleen fysiek of alleen online te doen, kiest 45% voor online (mits dagelijkse boodschappen worden uitgesloten). Als dagelijkse boodschappen wel meetellen, zou slechts 18%t van de mensen alle aankopen online doen.

Bron: Emerce 
Beeld: Pexels 

Meer nieuws

Zoek een merk

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...