Evolutie binnen retail: vier belangrijke ontwikkelingen

Het jaar 2020 heeft laten zien dat men zich niet altijd vast moet houden aan voorspellingen. Verwachtingen bijschakelen en anticiperen op ontwikkelingen wordt steeds belangrijker. De volgende ontwikkelingen zullen in 2021 een grote invloed hebben op de retail branche:

Retailmedia

Online winkelen wordt steeds populairder. Belangrijk om ook de concurrentie in de gaten te houden. Relevantie en hyperpersonalisatie spelen een belangrijke rol. Retailmedia helpt hierbij. Retailmedia biedt een vorm van adverteren en is om verschillende redenen erg populair. Het is namelijk een digitale en erg effectieve variant van de traditionele manieren van adverteren. Retailmedia vindt zich dicht bij de aankoop plaats en biedt betere mogelijkheden tot personalisatie. Op deze manier zijn adverteerders in staat om relevante doelgroepen direct te targeten in webshops met relevante berichtgeving. In ruil voor relevantie voor merken, genereren retailers extra inkomsten. Een win-win voor beide partijen: precies wat nodig in het aankomende jaar.

Hybride winkelervaringen

Ondanks de enorme stijging in het aantal online aankopen zijn de fysieke verkooppunten nog steeds erg belangrijk. Consumenten willen graag producten zien, voelen en testen voordat zij tot een aankoop overgaan. Het advies en de beleving binnen fysieke verkooppunten is zeker nog een belangrijk onderdeel van een organisatie. Een directe integratie van de instore klantbeleving met de online ervaring wordt steeds belangrijker en biedt een toegevoegde waarde voor de klant.

Privacy en transparantie

De ‘third-party’ cookies (cookies die niet door de bezochte website worden geplaatst maar door een derde partij) zullen naar alle waarschijnlijkheid in 2022 worden uitgefaseerd. Hiervoor zal een alternatief worden ontwikkeld. Één van de voorwaarden waar rekening mee gehouden zal moeten worden is het waarborgen van de consumentenrechten en -privacy. Transparantie is erg van belang willen de cookies voordelen kunnen bieden voor beide partijen. Verschillende branche-spelers zullen naar verwachting nauw samenwerken om een alternatief voor de ‘third-party’ cookies te ontwikkelen.

Merken weer terug naar bureaus

Tijdens de IAB Europe afgelopen oktober werd opgemerkt dat het aantal in-house teams dat verantwoordelijk was voor adverteren steeds meer afnam. Nu de reclame-industrie steeds geavanceerder wordt, moeten merken de voordelen van dure interne teams afwegen tegen het werken met specialisten die de verbinding kunnen leggen tussen retail media, omnichannel en het post-cookie advertentielandschap.

Hopelijk zullen bovenstaande trends het jaar 2021 positieve veranderen. Deze trends bieden veel potentie. Hoe beter deze ontwikkelingen doorzetten en worden opgepakt door de retail branche, hoe klantgerichter deze zal worden.

Bron: Retailtrends 

Meer nieuws

Zoek een merk

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...