Enquête resultaten voortgang beursseizoen CAST

Hoe denken bezoekers & exposanten over de huidige marktomstandigheden? Om een goede inventarisatie te maken van de huidige marktomstandigheden en wensen vanuit exposanten & bezoekers van CAST zijn er eerder twee enquêtes uitgestuurd. De bevindingen die hieruit zijn voortgekomen zullen worden meegenomen in de voorbereidingen van volgend seizoen.

Met behulp van de enquêtes zijn we tot de volgende bevindingen gekomen:
Wil jij het volledige rapport lezen? Klik dan op de button onderaan deze pagina. 

Maatregelen coronavirus

  • Slechts 7% van de schoenenwinkels heeft de deuren volledig gesloten. Het merendeel (93%) blijft geopend (eventueel met aangepaste openingstijden).
  • 12% van de exposanten in CAST heeft per 13 maart 2020 de showroom direct gesloten. Het merendeel van de afspraken is doorgegaan (42%). De afspraken zijn doorgegaan zoals gepland (34%) of telefonisch/online afgehandeld (8%). Ook uit de vraag bij de retailers blijkt dat ongeveer de helft (42%) CAST nog heeft bezocht na de maatregelen.

Inkoopseizoen AW 20

  • Het grootste deel van de retailers had de inkopen half maart al voor 80-100% afgerond (68%). Daarentegen geeft de meerderheid van de exposanten (84%) aan dat het aantal orders is afgenomen in vergelijking met vorig jaar.
  • Slechts 6% geeft aan wel behoefte te hebben aan extra inkoopdagen voor AW20.

Uitverkoop

  • De meerderheid (80%) van de zelfstandige schoenenwinkels wilt de uitverkoop uitstellen.

Afspraken leveranciers

  • 79% van de retailers heeft afspraken gemaakt met de leveranciers ten aanzien van leveringen en betalingen zoals; ruimere betalingstermijnen (196), latere levertijden (117), leveringen on hold (106), producten gecanceld (100) en marges/kortingen (53).

Inkoopseizoen SS 21

  • 82% van de retailers is voorstander om het seizoen met 1 of 2 maanden te verplaatsen, slechts 18% is van mening de planning te laten zoals die is. Daarentegen geven de meeste exposanten (61%) aan dat de planning moet doorgaan zoals die is.

Digitalisering

  • Het merendeel van de retailers (73%) maakt al gebruik van digitale systemen om online inkopen te doen. B2B websites worden het meeste voor gebruikt (58%) voor online inkopen te doen, gevolgd door FashionCloud (18%).

Spreiding inkoopseizoen

  • Een groot deel van de schoenen retailers wilt meer spreiding in de inkoop en levering momenten. Ook een deel van de exposanten wilt afstappen van vaste inkoopdagen en maar twee seizoenen per jaar. Met de nieuwe app & website van CAST is het mogelijk om in realtime te zien welke exposanten er aanwezig zijn. Op deze manier kunnen retailers op de dag zelf bekijken wie er aanwezig zijn en waar ze langs willen/kunnen gaan.

Klik hier voor het volledige rapport

Meer nieuws

Zoek een merk

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...