INTERVIEW: Franziska Seibel & Michael Fischer van Josef Seibel

Franziska Seibel en haar partner Michael Fischer begonnen twee jaar geleden als vijfde generatie, bij de in 1886 opgerichte, Josef Seibel Group. Ze werken naast vader Carl-August Seibel, die zich bezighoudt met de productieontwikkeling en financiën. Franziska Seibel is als managing director marketing, retail en projectmanager de drijvende kracht achter de rebranding van het merk Josef Seibel.

“Mijn vader vroeg het mij vier jaar geleden gewoon.” Zo heeft de vijfde generatie zich bij Josef Seibel Group gevoegd. De Josef Seibel Group is al meer dan 135 jaar een familiebedrijf en het is altijd duidelijk geweest dat een van zijn drie kinderen het zou overnemen. Maar het was nooit in beton gegoten dat Franziska dat zou zijn. “Hij overviel me er ook nogal mee.” Volgens Michael Fischer voelde het heel natuurlijk om het samen te doen. “Franziska en ik waren hiervoor ook al collega’s.”

Tot 2018 groeide Josef Seibel, maar in 2019 stagneerde die groei. Dat was een lastig jaar, en toen moest corona nog komen. We hebben drie maanden genomen om de ondernemingen en het team te leren kennen. Daarna hebben we om te beginnen een aantal organisatorische veranderingen doorgevoerd, waarvan de verkoop van de merkrechten van Romika aan Deichmann eind 2019 de belangrijkste was.

Met de verkoop van Romika kwam de focus op Josef Seibel te liggen. Daarmee besefte Seibel hoeveel werk daar eigenlijk lag. Er waren al langer plannen om het bezoekerscentrum te renoveren en realiseerde ze dat het merk daar qua uitstraling in mee moest. Dat ze de tijd moesten nemen om te heroverwegen welke richting ze met Josef Seibel op willen en hoe consumenten het merk zien.

Het merkimago was op dat moment stoffig. In de thuismarkt is Josef Seibel vooral bekend bij vijftigplussers en zo werd het merk ook gezien. Een schoenenmerk voor oudere mensen. “We hadden een vrij ouderwets logo en onze marketinguitingen waren in de traditionele schoenenindustrie-stijl: product gefocust en bijna volledig op de retailers gericht.” Aldus Seibel.

De belangrijkste veranderingen bij Josef Seibel is dat de focus van de wholesale naar de eindconsument hebben verlegd. In plaats van een anonieme schoenenproducent is de focus gelegd op een ‘love brand’ worden, een merk waar mensen zich verbonden mee voelen. De belangrijkste troefkaart is dat Josef Seibel een relatief klein familiebedrijf is en behoorlijk benaderbaar. Die transparantie is ook voor bewuste consumenten interessant. Josef Seibel Group laat meer van zich zien. Ze vertellen verhalen over onze geschiedenis, onze sociale projecten en onze toekomstplannen. En over de schoenen natuurlijk.

Een van de volgende stappen van Josef Seibel Group is de bouw in Hauenstein. Het project is nog niet helemaal afgerond, er wordt nog een café naast de schoenenfabriek geopend. Ook worden zonnepanelen op het dag geïnstalleerd, zodat de productielijn in Duitsland op zelf opgewekte energie kan draaien. Dat gaat om 20.000 schoenen per jaar, hun duurzame Made in Germany-lijn en de speciale 1886-sneakercollectie. Begin 2020 heeft Josef Seibel Group een fabriek in Kenia geopend. Een sociaal project, waarmee ze werkgelegenheid willen creëren en de lokale mensen een goede en betaalbare schoenen willen aanbieden.

Het hele project is in minder dan twee jaar tijd doorgevoerd. Fischer: “Ja, we hebben hard gewerkt. Omdat we denken dat deze stappen nodig zijn om het bedrijf de toekomst in te leiden.” Seibel: “We geloven absoluut in de toekomstbestendigheid van Josef Seibel. En we zijn blij dat we de kans en de middelen hadden om deze veranderingen door te voeren.

Lees het hele interview in Schoenvisie Magazine.

Benieuwd naar de collectie van Josef Seibel? Bezoek showroom 459

Meer nieuws

Zoek een merk

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...