De Nieuwe Wereld (1/3): De toekomst van winkelgebieden

In de aankomende drie nieuwsitems over de serie 'De Nieuwe Wereld' geeft CAST aandacht aan de huidige ontwikkelingen in de detailhandel. Het Coronavirus vraagt om anticiperen, ruimer denken en probleemoplossend handelen. Op het YouTube kanaal van De Nieuwe Wereld worden verdiepende gesprekken gevoerd met deskundigen over allerlei maatschappelijke onderwerpen. In deze serie spreken prof. Ad Verbrugge en Anke Griffioen van Caland/Schoen over de toekomst van winkels en winkelstraten, de schulden in de detailhandel en digitalisering.

Zware crisis
Schoenwinkeliers hadden voor de komst van het Coronavirus hun investeringen, net als ieder jaar, voorbereid. De uitbraak van het virus is een onvoorziene situatie en heeft de winkels hard getroffen. De vraagdaling is voornamelijk terug te zien in de schoenen-, sport- en modebranche. De hoge voorraadpositie waarmee winkeliers overbleven en de doorlopende kosten hebben ervoor gezorgd dat winkeliers in een zware crisis zijn beland. De vraag is hoe de toekomst van deze winkeliers er uit zal zien.

''Ondernemen is topsport, zeker voor de zelfstandig gevestigde kleine retailer''. De negatieve gevolgen van het Coronavirus zorgen voor een zware tijd. Anke voorspelt dat het aantal kleine zelfstandige de aankomende jaren zullen afnemen. De grote ketens zullen naar verwachting wereldwijd een derde van hun winkels gaan afstoten. 'Er zal een enorme kaalslag plaatsvinden', aldus Anke.

Anke, ook bestuurskundige en adviseur, geeft aan dat de bestuurscultuur de afgelopen jaren enorm veranderd is. 'De afgelopen tien jaar heerst er een enorme angst- en beheerscultuur'. Er is onvoldoende denkkracht om naar het grotere plaatje te kijken. Bestuurlijk-ambtelijk is er weinig ruimte om het probleem echt te begrijpen en men heeft van tevoren een oplossing klaar staan. De vraag is echter of dat de juiste oplossing van het probleem is.


Digitalisering 
Ook het proces van digitalisering dat in de retailbranche al volop in ontwikkeling was, is door Corona in een sneltrein beland. Hebben winkelstraten nog toekomst? En op welke manier?

Winkelstraten zijn volgens Anke een publieke ruimte waar alle beleid samen komt. Het is een plek van ontmoeting. Winkelen wordt steeds belangrijker gezien de groei in eenpersoonshuishoudens. Het is een plek waar mensen samen komen en met elkaar kunnen handelen.

''Winkelstraten met alleen een winkelfunctie zoals de Koopgoot hebben een mindere 'community-functie'.' De kleine winkels hebben daarentegen de belangrijke functie: community building en sociale meerwaarde. De vraag is hoe men in deze dynamiek op een goede manier kan digitaliseren en inspelen op de huidige ontwikkelingen.


Toekomst van de winkelstraten
De winkelstraten moeten aantrekkelijk zijn voor ontmoeting en bezoekersstroom, dit gecombineerd met een goede dienstverlening. De digitale vertaling moet hierin ook plaatsvinden. Dit vraagt om veel experimenteren. Non-profit en profit verbinden. Als dat lukt bouwen steden aan een lokaal platform.


‘’Breekpunten gebruiken voor lichtpunten!’’ aldus Rob van Gijzel, de burgemeester die Eindhoven tot ‘smartest city of the world’ heeft getransformeerd. Men moet deze situatie benutten om positief te anticiperen op gebeurtenissen. Groter denken, integratie en doorontwikkelen is niet alleen essentieel voor winkelgebieden maar ook voor steden als geheel. Het is belangrijk om hier op gelijk niveau de verschillende belangen te waarborgen.

Over Anke Griffioen
Anke Griffioen, behalve schoenretailer ook filosoof, projectleider en bestuurskundige, wil in deze crisissituatie nadenken over de toekomst voor de branche als geheel. Allereerst moeten winkeliers natuurlijk door deze crisis heen komen maar het is ook belangrijk om te denken over de manier waarop dit gebeurt. Digitalisering en globalisering staan hierbij centraal. CAST is naar aanleiding van bovenstaand artikel kort in gesprek gegaan met Anke Griffioen. Tijdens het gesprek werden haar motieven besproken, het achterliggende doel en tips voor de retailers.

CAST vroeg onder andere waarom Anke de verantwoordelijkheid voelt om op te komen voor de gehele branche. Hierop antwoorde zij dat dit voortkomt uit haar gedragskenmerken, een filosofische en actieve houding. ''Ik ben een filosoof die niet stil zit, iemand die heel veel nadenkt en activistisch is. Ik hou van nadenken''. Als ze ergens over nadenkt wil ze het ook gelijk gaan doen en in actie komen, zoals iedere echte ondernemer dat doet.

Tip van Anke:
CAST vroeg Anke om een tip die we aan alle retailers kunnen meegeven:

''Een vliegende vogel vangt altijd wat.' Ondernemers moeten blijven 'bewegen. Blijf dicht bij jezelf maar blijf ontwikkelen! 'Stilstaan is achteruit gaan! Neem hierin zelf initiatieven!''

Bekijk de video
Bovenstaand artikel is een korte samenvatting over de video van De Nieuwe Wereld.

Bekijk de video van De Nieuwe Wereld hier!

Volgende week verschijnt het 2e artikel (2/3) van De Nieuwe Wereld op www.cast.nl

 

 

Meer nieuws

Zoek een merk

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...