Bijna 9 op de 10 Europese consumenten verwacht te gaan ‘revenge shoppen’

Aan het begin van de lockdown in diverse Europese landen vielen de aankopen van mode-item drastisch terug. Kleding en schoenen bleken niet op de prioriteitenlijst te staan van de consumenten. Men ging zich voornamelijk richten op kantoorartikelen, elektronica en selfcare items. Première Vision en Institut Français de la Mode hebben onderzoek gedaan hiernaar en verwachten dat bijna 9 op de 10 consumenten gaat revenge shoppen dat wil zeggen dat ze een inhaalslag gaan doen op het gene wat ze toen niet hebben gedaan.

Het onderzoek

‘The European Fashion Market: Consumer Outlook and Expectations in a Time of Health Crisis’ was het onderzoek dat door de modebeurs en het instituut uitgevoerd werd in diverse landen in Europa en gaan in op de verwachtingen van de consument voor het 2e halfjaar van 2020. Een groot percentage van het aantal ondervraagde mensen geven aan dat ze verwachten meer items te gaan kopen omdat ze een lange tijd niet hebben kunnen winkelen door de lockdown.

Wanneer er gevraagd werd wat voor soort items de consumenten verwachten te kopen de komende maanden staan items met korting helemaal bovenaan de lijst. 85,5% procent van alle ondervraagden geven aan dat ze dit verwachten te gaan kopen. Op de 2e plaats gaan consumenten voor seizoenloze producten die het hele jaar door gedragen kunnen worden, dit ging om 83,7% procent van de ondervraagden. Helemaal onderaan aan de lijst staan duurdere en kwaliteit producten, slechts 47,3% procent van de ondervraagden geeft aan dit te gaan kopen de komende tijd. Een andere opvallende bevinding uit het onderzoek is dat 30,8% procent van de ondervraagden verwacht de komende maanden meer tweedehands modeproducten aan te gaan schaffen.

Meer nieuws

Zoek een merk

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...