Nieuwe technologie bieden de modebranche ook nieuwe mogelijkheden, waar ontwerpers als Dolce & Gabbana en Balenciaga zogeheten in-game collecties brengen. Dat zijn kledingstukken die speciaal voor games worden gemaakt en uitsluitend virtueel verschijnen. “Dat zorgt ervoor dat we ook anders moeten denken”, zegt Boland, “Want niet iedereen wil alles ook echt hebben. Hou het circuit van tweedehands en hergebruik ook in de gaten. Misschien moet je nadenken over de verhuur van kleding, denk in elk geval anders dan de traditionele wereld.”
Tegelijkertijd merkt ze op dat het ook een ‘te gekke tijd is’ waarin nieuwe businessmodellen en platformen ontstaan, en is ze verheugd over het samenwerkingsverband dat H&M aangaat met lokale ondernemers “Wie had dat gedacht. Het is een paradox, evenals het feit dat we nog nooit zo verbonden waren met elkaar, maar ons tegelijkertijd zo weinig verbonden voelen als nu. Daarom blijft die fysieke retailer zo belangrijk. Dat is iemand die je kent, met wie je contact maakt.”
De 5 thematrends:
- Hacked conformism
- Sensual androgyny
- Nu romanticism
- Geo-tech survivalism
- Bizarre maximalism
Meer lezen over deze trends? Bekijk het hier.